1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

YouTubeen ladataan 300 tuntia videoa joka minuutti – nuori naistubettaja nousi jo Suomen vaikutusvaltaisimpien listalle

Internetin suosituimpaa suoratoistopalvelua YouTubea käyttää jo yli miljardi ihmistä joka kuukausi. Googlen omistamaan videopalveluun ladataan joka minuutti 300 tuntia uusia videoita. Poptähti Justin Bieberin videoita on katsottu 8,5 miljardia kertaa. Peliyhtiö Rovion Angry Birds -videot ovat suomalaisista videoista katsotuimpia maailmalla 2,4 miljardilla katselukerralla. Vuoden suomalainen naistubettaja mmiisas nostettiin vastikään sadan vaikutusvaltaisimman suomalaisen listalle.

Kotimaan uutiset
Tubetähti mmiisas eli Miisa Rotola-Pukkila.
Sanni Hirvonen

Mmiisas eli keuruulaislähtöinen Miisa Rotola-Pukkila on noussut vajaassa kolmessa vuodessa YouTube-suosiksi ja uuden sukupolven tulkiksi. Ja melkeinpä pelkällä älypuhelimella.

Miisan ja aikaisemmin esimerkiksi kielinaisena tunnetun Sara Forsbergin läpilyönti on seurausta median kulutuksen sirpaloitumisesta. Jatkuvasti kehittyvät digitaaliset viestintäsovellukset lisäävät vuorovaikutteisuutta. Entistä enemmän osallistutaan, jaetaan kokemuksia, seurataan ja kommentoidaan muiden kokemuksia.

Televisio ja sen tosi-TV-ohjelmat eivät enää yksin luo tähtiä ja ilmiöitä. Uudet tähdet syntyvät jo nyt uusilla kanavilla. Niissä fanitetaan voimalla ja reaaliaikaisesti sosiaalisen median keinoilla. Sara Forsberg ei voittanut mitään television kykyohjelmaa, vaan latasi YouTubeenpari videoa (siirryt toiseen palveluun)kotonaan Pohjanmaalla ja eteni nopeasti Amerikkaan tekemään musiikki- ja elokuvauraa.

Yhteydenpidossa perinteisiä kirjeitä harrastavat ne, jotka haluavat poiketa valtavirrasta. Nuorisolle televisio, sähköposti, Facebook ja Twitter ovat jo vanhentuneita viestimiä. Nyt jylläävät WhatsApp, Instagram, Kik, Snapchat, Messenger ja Periscope. Kalifornian Piilaaksossa ja maailman start up -yrityksissä kehitetään kiivaasti uusia sosiaalisia medioita ja palveluita, joille toivotaan Facebookin ja Twitterin kaltaista menestystä.

Sovelluksia sovellusten perään

Uusista sovelluksista ovat nousussa muun muassa Peach ja Shots. Peachissa päivityksiä voi tehostaa näppärillä animaatiokuvilla, omilla piirroksilla ja top5-listoilla. Shots puolestaan yhdistää Instagramin ja WhatsAppin ominaisuuksia. Selfiekuvia ja lyhyitä videoita voi ottaa vain puhelimen etukameralla ja vain sovelluksella. Jaon lisäksi palvelulla voi helposti tutkailla muita Shots-käyttäjiä lähettyviltä.

Selfiekuvien ja -videoiden sovellus Shots on uusimpia sosiaalisen median sovelluksia.
Selfiekuvien ja -videoiden sovellus Shots on uusimpia sosiaalisen median sovelluksia.Shots

Vanhemmista palveluista 11 vuotta vanha videopalvelu YouTube on sen sijaan onnistunut säilyttämään suosionsa. Se on etenkin 12–20-vuotiaiden lempikanava internetissä. Tosin kaikenikäiset ovat löytämässä YouTuben runsaudensarven. Ensimmäinen YouTube-video ladattiin nettiin huhtikuussa 2005. Se oli yhdenYouTube-perustajan, Jawed Karimin 18 sekunnin videoMe at the zoo. (siirryt toiseen palveluun)Videolla Jawed seisoo ja selittää San Diegon eläintarhan elefanttien edessä.

Tänään YouTubella on yli miljardi käyttäjää joka kuukausi. Joka minuutti sinne ladataan 300 tuntia uutta videoa. Poptähti Justin Bieber on 21-vuotiaana koko maailman ylivoimainen tubeykkönen. Hänenkanavallaan (siirryt toiseen palveluun)on kohta 18 miljoonaa tilaajaa ja videoilla peräti 8,5 miljardia katselukertaa. Yksistään vuonna 2010 julkaistullaBaby –musiikkivideolla (siirryt toiseen palveluun)on 1,3 miljardia katselukertaa.

Kolmannen albuminsa vastikään julkaissut 25-vuotiasbrittilaulajatar Adele (siirryt toiseen palveluun)on kerännyt YouTube-kanavalleen kymmenen miljoonaa tilaajaa. Adelen videoita on katsottu jo 3,4 miljardia kertaa – suosituimpana videona hänen tuorein hittinsäHello.

Monen vuosikymmenen tähdelläMadonnalla (siirryt toiseen palveluun)on vain 640 000 tilaajaa ja videoita on katsottu 485 miljoonaa kertaa.

Justin Bieber päihittää kirkkaasti Adelen ja Madonnan YouTube-suosiossa.
Justin Bieber päihittää kirkkaasti Adelen ja Madonnan YouTube-suosiossa.JustinBieberVEVO

Suomalaisia videoita tubetettu kolme miljardia kertaa

Suomalaisista yli 1,2 miljoonaa katselee YouTube-sisältöjä päivittäin. Viikossa katsojia kertyy noin 2,2 miljoonaa. Suomalaisten videot yltävät YouTubessa komeisiin lukuihin. Vuonna 2015 suomitubettajien videoita on katsottu arviolta kolmisen miljardia kertaa.

Kasvua selittää suomalaisten kanavien entistä runsaampi englanninkielinen tuotanto. Esimerkkeinä Duudsonien ja Stunt Freaks Teamin kanavat. Suomen kielellä ja maan vähäisellä asukasmäärällä ei miljoonakatsojiin helposti pääse – eikä myöskään ansioihin.

YouTube yhtiönä ansaitsee myymällä mainoksia tubettajien videoiden alkuun ja ottamalla tästä osansa. Tubettajat puolestaan saavat mainostulosta osansa ja lisätuloa promoamalla sponsorituotteita videoillaan. Muotitubettajien videoilla vilahtelevat vaatemerkit, sisustusvideoissa kalusteet ja pelikanavilla pelivälineet. Energiajuomat ovat mukana monentyyppisillä kanavilla.

YouTuben pelkillä mainosrahoilla elää Suomessa vain muutama tubettaja, mutta määrä on kasvussa. Tubettaminen on Suomessa useimmille harrastus ja arvioilta vajaa sata henkilöä saa elantonsa tubettamisen mainos- ja sponsorituloilla.

Miljoonilla katsojilla tulovirtaa

Tubettajien YouTube-tienistien määrä riippuu pääasiassa videoiden katselumääristä. Miljoonan katselukerran lasketaan tuovan tubettajalle noin 3 000 euroa. 40 miljoonalla katselukerralla irtoaa jo 120 000 euron tulo.

Suomessa ammattimaisesti videoita tuottaa muun muassa Duudsonit. Pohjanmaan poikien videoilla on noin kaksi miljoonaa tilaajaa ja videoita on katsottu 250 miljoonaa kertaa.

Angry Birdsillä -videokanavalla on vähemmän tilaajia kuin Duudsoneilla: 1,5 miljoonaa. Katselukerroissa peliyhtiö Rovion Angy Birds -videot hakkaavat kaikki suomalaiset tuotannot kirkkaasti. Vihaisia lintuja on maailmalla katsottu yli 2,4 miljardia kertaa.

Angry Birds -videoita on katsottu YouTubessa 2,4 miljardia kertaa.
Angry Birds -videoita on katsottu YouTubessa 2,4 miljardia kertaa.Rovio

Yksi suurimmista tubetempauksista oli energiajuomista tutun monialayrityksen Red Bullin operaatio, jossa itävaltalainen Felix Baumgartner nousi heliumpallolla yli 39 kilometriin jahyppäsi ennätyshypyn (siirryt toiseen palveluun)laskuvarjolla.

Felix ylitti ensimmäisenä hyppääjänä äänennopeuden ja rikkoi myös YouTuben katsojaennätyksen. Huimaa hyppyä lokakuussa 2012 tuijotti parhaimmillaan yli kahdeksan miljoona ihmistä Red Bull -kanavan suorassa lähetyksessä YouTubessa.

mmiisas on vaikutusvaltainen tubettaja

Kauppalehti Optio selvitti vastikään kysymällä eri alojen asiantuntijoilta, ketkä ovat Suomen vaikutusvaltaisimmat henkilöt. TOP100 lista henkilöistä jakaantuu kymmeneen vallan kategoriaan: talous, startup, kulttuuri, aktivistit, urheilu, mielipidevaikuttajat, viihde, trendsetterit, tiede ja politiikka.

TOP100 listan ylivoimaisesti nuorin vaikuttaja on Justin Bieberin ikäinen 21-vuotias tubettaja Miisa Rotola-Pukkila. Keuruulta kotoisin oleva tubettaja mmiisas löytyy viihdevaikuttajien sarjasta. Sieltä löytyvät toimittaja Tuomas Enbuske, näyttelijä-kirjailija Antti Holma, Ylen julkaisupäällikkö Risto Kuulasmaa, tuotantoyhtiön johtaja Roope Lehtinen, radiojuontaja Jaajo Linnonmaa, MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund, Gimmeyawalletin toimitusjohtaja Elise Pietarila, elokuvatuottaja Markus Selin ja poptähti Jare Tiihonen eli Cheek.

Option perusteluissa todetaan, että jos median tulevaisuus on nuorten mielipidevaikuttajien, kannattaa painaa mieleen Mmiisasin nimi. Tilaajia YouTubessa 225 000, videoita katsottu 30 miljoonaa kertaa, seuraajia Twitterissä noin 28 000. Uuden sukupolven tulkki, jolle yleisön tavoittamiseen riittää pelkkä älypuhelin.

"Vähän housut tutisee"

– Tuli todellakin yllätyksenä, onhan se mahtavaa kuulla, tosi kovassa porukassa olen kyllä mukana, ehdottomasti YouTube-uran kohokohtia. Olen sen verran nuori, että vähän housut tutisee, kommentoi Miisa yllättävää noteerausta.

Miisa aloitti videoiden teon Keuruulla ja tuubbasi nettiin muun muassa videoita retkiltä kotiseudulla. Retket loppuivat, kun Miisa muutti Tampereelle opiskelemaan puheviestintää.

– Tottakai se on vaikuttanut videoiden sisältöön, kun olen muuttanut kotoa. Asun yksin, joten aiheet käsittelevät nyt yksin asumista, kämpän sisustamista, ruuan kokkausta sun muuta.

Miisa on tähän mennessä julkaissut 118 videoa. Eniten niistä on katsottuÄlä naura -videoa: (siirryt toiseen palveluun)liki 800 000 kertaa. Viimeisen kuukauden aikana mmiisas-videoita on katsottu yhteensä 2,5 miljoonaa kertaa. Vertailun vuoksi: pääministeri Juha Sipilän tv-puhetta seurasi perinteisessä tv-lähetyksessä syyskuussa 2015 noin 1,5 miljoonaa katsojaa, Linnan juhlia joulukuussa 2,5 miljoonaa katsojaa ja jääkiekkonuorten MM-kultaottelua tammikuussa 2,5 miljoonaa katsojaa.

mmiisas päättää videonsa usein loppuhuispauksiin.
mmiisas päättää videonsa usein loppuhuispauksiin.mmiisas-kanava

Ei raskaita aiheita videoihin

Uusimpia videoita Miisalla ovatUrbaani sanakirja haaste,Bisneksiä Helsingissäja syntymäpäivän kunniaksi21 oppia elämässä 21 vuodessa.

Pyrin siis olemaan aika neutraali.

mmiisas

– Minulla ei ole mitään tiettyä kohderyhmää, pyrin tekemään videot ihan kaikenikäisille. Aiheet ovat aika kevyitä enkä ota mitään raskaimpia aiheita käsittelyyn, koska se on kuitenkin aina riski. Netissä kun videoita julkaisee niin kuka tahansa voi niitä katsoa ja jokaisella on oma mielipide. Pyrin siis olemaan aika neutraali. Ehkä politiikastakin voisi saada viihdyttävää, mutta en ole vielä sille tielle lähtenyt, linjaa mmiisas.

Miisan YouTube-kanava on noussut ilmiötasolle parissa vuodessa. Ensimmäisen videon mmiisas julkaisi helmikuussa 2013.

– Silloin kun aloitin, ei ollut mitään käsitystä, mihin se voisi johtaa. Katoin vanhoja videoitani niiltä ajoilta kun aloitin, niin huomaan kehitystä puheentuottamisessa. Palautteita tulee silloin tällöin luettua, kun niitä tulee vastaan videoiden kommenttikentässä, mutta kyllä niitä on oppinut suodattamaan aika hyvin. Ei ne jää mieltä kaihertamaan, vakuuttaa Miisa.

Ammattikseen tubettamista Miisa ei ainakaan vielä harkitse, mutta arvioi tubettamisen olevan suuressa osassa elämää myös jatkossa.

– Pienestä asti minulla on ollut haave opiskella kunnon ammatti ja vaikka tubettamisella pystyisin elämään niin ei sitä tiedä mitä YouTubelle tapahtuu vuosien saatossa. On hyvä, että on turva akateemisesta koulutuksesta.

Tubettaminen kehittyi ammatiksi

Tubettaminen ei ole enää nuorten edelläkävijöiden touhua. Yritykset ovat valjastaneet sosiaalisen median palvelukseensa ja nyt haetaan yrityksiin tubettajia. Siitä on tullut lyhyessä ajassa virallinen ammatti.

Itse olen kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.

mmiisas

– Uskon, että tubettajat tulevat olemaan erilaisissa viestintä- ja media-alan tehtävissä tulevaisuudessa. Itse olen kiinnostunut ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta mitä nyt puheviestinnässäkin opiskellaan. Itseäni kiinnostavat yritysten konsultointitehtävät, paljastaa Miisa Rotola-Pukkila.

– Teen tätä niin kauan kun tuntuu kivalta. Nyt on draivi päällä ja paljon uusia ideoita. En osaa sanoa tulevaisuudesta, kun on vaikka perhe ja lapsia, että onko minulla silloin enää YouTube-kanava, sen aika näyttää, pohtii Miisa.

Suomalaiset YouTube -suosikit tammikuussa 2016

Social Blade -sivusto mittaa yli kuuden miljoonan kansainvälisen YouTube -kanavan suosiota useilla eri mittareilla. Päämittareita ovat suhteutettu ranking -lista, tilatuimpien kanavien lista ja lista kanavien videoiden katselukerroista. Social Blade mittaa tubevilinää lähes reaaliaikaisesti. Social Blade mittaa myös Instagram -tilien suosiota.

Listat suomalaisista YouTube -hiteistä sekä vuoden parhaista tubettajista Tubecon 2015 - tapahtumassa

Miisa Rotola-Pukkilaa haastatteli Timo Hytönen

Lue seuraavaksi