Lemmikkitarvikekauppias: "Verkkokauppa syö hengiltä ne, jotka eivät pysty tarjoamaan asiakkaalle lisäarvoa"

Yksi suurista kysymyksistä on, miten kivijalkamyymälät kehittyvät jatkossa tukemaan verkossa ostamista.

ilmiöt
Verkkokaupan sivu kännykässä.
Lasse Isokangas / Yle

Verkkokaupan merkitys kasvaa jatkuvasti eri liikkeillä. Lemmikkieläintarvikkeita ja eläinten ruokaa kauppaavalla Musti ja Mirri -ketjulla verkkokauppa on lisääntynyt vuodesta riiippuen 25–70 prosenttia.

Yhtiön kuopiolainen toimitusjohtaja Mika Sutinen pitää verkkokauppaa erittäin tärkeänä liiketoiminnassa.

– Se ei ole pelkästään liikevaihtoasia, vaan verkkokauppa on pääasiallinen kanava kuluttajien tiedonhaulle tuotteista.

Myös erilaisia vapaa-ajan varusteita, ulkoiluvaatteita ja kenkiä myyvällä Partioaitalla on huomattu verkkokaupan huikea kasvu.

– Meillä kyse on melkein kolmenumeroisesta prosenttiluvusta ja odotamme edelleen kovaa, yli kymmenen prosentin kasvua, sanoo Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth.

Odotamme edelleen kovaa, yli kymmenen prosentin kasvua.

Nina Ehrnrooth

Kysyimme verkkokauppanäkymiä ja -tietoja myös Anttilalta, mutta tietoja ei saatu. Yrityksen sähköpostivastauksen mukaan suurin osa lähettämistämme kysymyksistä koskee alueita, joita Anttila ei kommentoi julkisesti.

Verkkokauppa kaipaa tukea kivijalkamyymälöistä

Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja Mika Sutinen uskoo verkkokaupan kasvavan edelleen, mutta tahti tulee hidastumaan. Myös verkko- ja myymäläkaupan raja hämärtyy koko ajan.

Sutisen mukaan verkko-ostosten nouto myymälästä kasvaa nopeimmin, sillä asiakas voi saada tuotteen nopeimmillaan jo samana päivänä.

Partioaitalla verkko-ostosten yleisin toimitustapa on toistaiseksi suoraan kotiin, mutta myös liikkeestä haettujen tilausten määrä kasvaa jatkuvasti. Toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth nostaa suurimmaksi kysymykseksi sen, miten kivijalkamyymälät kehittyvät tukemaan verkossa ostamista.

Verkkokaupan yleistyminen ja helppous vaikuttavat varmasti edelleen kivijalkakauppojen myyntiin ja tulevaisuuteen. Kilpailu asiakkaista heijastuu kauppakentän muutoksiin.

– Verkkokauppa syö hengiltä ne, jotka eivät pysty tarjoamaan asiakkaalle lisäarvoa tai palvelua. Mutta ne olisi syönyt joku joka tapauksessa. Hyvät isot ja pienet kaupat pärjäävät jatkossakin, toteaa Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja Mika Sutinen.

Hyvät ja isot kaupat pärjäävät jatkossakin.

Mika Sutinen

Saumaton asiakaspalvelu tärkeässä roolissa

Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth luottaa myös pienten kauppojen menestykseen jatkossa. Verkkokaupassa nousee esille myös ekologinen näkökulma.

– Se on mielenkiintoinen näkökulma. Iso määrä palautuksia ei ole ekologista, sanoo Ehrnrooth.

Lemmikkitarvikekauppaa pitkään tehnyt Mika Sutinen painottaa laadukasta palvelua verkkokaupan tulevaisuutta pohdittaessa.

– En usko, että enää kymmenen vuoden päästä puhutaan verkko- ja kivijalkakaupasta. Kauppa monipuolistuu kun verkkokauppiaat perustavat myymälöitä ja perinteiset kauppiaat verkkokauppoja.

Mika Sutisen mukaan pelin voittaa saumaton asiakaspalvelu ja sama asiakaskokemus eri kanavissa.

– Sama kuluttaja asioi tiistaina verkossa ja lauantaina myymälässä, ja odottaa samaa asiakaskokemusta.