Mielihyvää hotkimisen sijaan – käytä ateriaan aikaa 15–20 minuuttia

Ruoka pitäisi terveystieteiden maisteri Kristiina Juvosen mukaan nauttia, koska aterian tärkein tehtävä on tuottaa mielihyvää. Aineenvaihdunta on kovilla, jos syö nopeasti ja liikaa.

ilmiöt
Mies kaataa kastiketta ruoka-annoksen päälle.
Mikko Kuusisalo / Yle

Hotkimalla ruokaa ei ennätä kiinnittää huomiota pieniin makuvivahteisiin. Hitaasti syömällä ihminen voi aistia ruokaa eri intensiteetillä kuin hotkimalla.

– Keskittyessä näkee, mitä syö. Ruoka on visuaalista. Mielihyvä on ihmisen hyvinvoinnin kannalta keskeinen elementti, ja ruoka on sitä elämän alusta asti, sanoo Juvonen.

– Kun näkee, tuntee, haistaa ja maistaa, signaalit verrattuna hotkimiseen ovat toisenlaiset. Ihminen havainnoi sitä mitä syö, on rauhassa ja käyttää aikaa aterian äärellä 15–20 minuuttia. Tietysti, jos syö monen ruokalajin ateriaa, siinä voi kestää jopa tunteja. Se ei ole kuitenkaan ihan arkipäiväistä.

Hotkiminen vaikuttaa vireyteen

Aineenvaihdunta on hotkimisessa kovilla, ja samalla kärsii vireystila.

Se vaikuttaa myös vireyteen ja aineenvaihdunta on kovilla, jos sinne pamautetaan yhtä äkkiä iso määrä ruokaa ja kerran päivässä.

Kristiina Juvonen

– Sitten voidaan miettiä, onko hotkimisessa ja nopeasti syömisessä mitään järkeä. Keho kyllä ottaa vastaan, mutta syömisen säätelyn kannalta ruokaan keskittyminen olisi parempi vaihtoehto, Juvonen toteaa.

– Se vaikuttaa myös vireyteen ja aineenvaihdunta on kovilla, jos sinne pamautetaan yhtä äkkiä iso määrä ruokaa ja kerran päivässä. Suomalaisella on tapana hotkia, kun on kiire suorittamaan vaikka päivän töitä. Halutaan saada nopeasti energiaa, kertoo Juvonen.