Fassbinder tappoi itsensä työllä, huumeilla ja seksillä – suurta elokuvaohjaajaa muistetaan taas

Saksalaisohjaaja Rainer Werner Fassbinder (1945–1982) on jälleen ajankohtainen. Uudessa dokumenttielokuvassa puhuu ohjaajan lähipiiri. Elokuva on osa tänään maanantaina alkavaa DocPoint-dokumenttielokuvafestivaalia.

elokuvat
Rainer Werner Fassbinder
Rainer Werner FassbinderDocPoint

Viime vuonna tuli kuluneeksi 70 vuotta Rainer Werner Fassbinderin syntymästä.

Vuonna 1982 kuollut saksalaisohjaaja jätti jälkeensä mittavan taiteellisen perinnön, jota etenkin elokuvakerhot ja -arkistot ovat pitäneet esillä.

Viime vuonna Fassbinder heräsi jälleen henkiin elokuvaohjaajien ansiosta. Tanskalainen ohjaaja ja elokuvahistorioitsija Christian Braad Thomsen kaivoi esiin vanhoja, julkaisemattomia haastattelujaan Fassbinderistä ja tämän äidistä Lilosta.

Syntyi intiimi dokumenttielokuva Fassbinder – To Love Without Demands, joka kutsuttiin viime vuonna Berliinin elokuvajuhlille.

Helsingin DocPoint-festivaali on valinnut ohjelmistoonsa kuitenkin toisen Fassbinder-elokuvan.

Sen on ohjannut saksalainen Annekatrin Hendel, monipuolinen teatterin- ja elokuvantekijä, joka on haastatellut Fassbinderin lähipiiriä.

Dokumenttielokuvassa puhuu muun muassa näyttelijä Hanna Schygulla (s. 1943), josta tuli Fassbinderin luottonäyttelijä ja elokuvien suurin tähti.

Fassbinder koitui Schygullan kohtaloksi. Ura ei lähtenyt enää koskaan lentoon ohjaajan kuoleman jälkeen.

 Hanna Schygulla
Hanna SchygullaDocPoint

Äidistä tehtiin näyttelijä

37-vuotiaana kuollut Fassbinder oli ristiriitainen hahmo. Avoimesti homoseksuaali taitelija oli kahdesti liitossa naisen kanssa: ensimmäinen vaimo Ingrid Caven näytteli Fassbinderin elokuvissa, ja toinen, avovaimo Juliane Lorenz, työskenteli elokuvien leikkaajana.

Lorenz johtaa nykyään Fassbinderin säätiötä.

Fassbinderin mies- ja naisystävät päätyivät usein hänen elokuviinsa, kuten äiti Lilo. Kerrotaan, että Fassbinder kosti äidilleen tämän nuoruuden natsisympatiat panemalla hänet näyttelemään epämukavia pikkurooleja.

Työtovereiden perusteella Fassbinder oli hirviö ja tyranni, joka käsitteli taiteellista henkilökuntaansa ja rakkauden kohteitaan julmasti. Vallan ja alistamisen -tematiikka päätyi myös elokuviin.

Tulosta kuitenkin syntyi. Uuden saksalaisen elokuvan pioneeri kuoli uransa huipulla.

Fassbinder halusi tehdä näkyväksi sodanjälkeisen Saksan tabuja. Käsittelyyn pääsivät muun muassa Hitlerin perintö, porvaristo, normatiivinen seksuaalisuus sekä Saksaa 1970-luvulla kuohuttaneet vasemmistoterroristit.

Esimerkiksi kansainvälistä huomiota saanut elokuvaPelko jäytää sielua(1973) käsitteli marokkolaisen siirtolaismiehen ja kantasaksalaisen naisen suhdetta.

Rainer Werner Fassbinder kameran takana
Rainer Werner FassbinderDocPoint

Riippuvuudet tappoivat tähden

Rainer Werner Fassbinder syntyi saksalaiseen porvarisperheeseen vuonna 1945. Isä oli lääkäri ja äiti kääntäjä.

Pojan rakkaus elokuvaan syttyi varhain, kun äiti lähetti poikansa pois jaloistaan elokuvateatteriin.

Myöhemmin Fassbinder väitti, että hän näki pienenä elokuvan lähes päivittäin, joskus jopa useita.

Fassbinderin juuret ovat saksalaisessa teatterissa, jonne hän päätyi 1960-luvun puolivälin jälkeen. Ensimmäisen näytelmänsä hän kirjoitti 19-vuotiaana.

Müncheniläisessä teatteriryhmässä hän käsikirjoitti, ohjasi ja näytteli. Mukaan sieltä tarttui myös tulevien elokuvien näyttelijöitä, kuten Hanna Schygulla ja Irm Hermann.

Teatteritausta näkyy itseoppineen elokuvaohjaajan töissä, samoin käsityöläisyys. Fassbinder työskenteli ohjaamisen lisäksi muun muassa säveltäjänä, elokuvaajana, lavastajana ja tuottajana.

Saksan sodanjälkeisen elokuvan merkittävimpänä ohjaajana pidetty Fassbinder oli addikti. Hän poltti itsensä loppuun viinalla, huumeilla, työllä ja seksillä.

Virallisesti Fassbinder kuoli huumeiden ja lääkkeiden yliannostukseen.

Työt olivat myös silloin mielessä. Vainajan kädestä löytyi verinen käsikirjoitus Rosa Luxemburgin elämästä.