Analyysi: Autoveron muutos ymmärretty väärin – hankkimalla leasingauton ulkomailta ei pääse luistamaan veroista

Suomi joutuu muuttamaan autoverotustaan EU-komission vaatimuksesta. Ensi vuoden alusta voimaan tuleva muutos koskee lähinnä leasing- ja vuokra-autoja, jotka tuodaan ulkomailta Suomeen määräaikaiseen ajoon. Esimerkiksi kolmeksi vuodeksi Suomeen rekisteröitävästä leasingautosta maksetaan vastaisuudessa autoverokin vain tuolta ajalta.

liikenne
Lähikuva autosta.
Yle

EU-komission lausunto on saanut villit huhut liikkeelle jo ennen kuin autoverolain muutoksen yksityiskohdat ovat edes kunnolla selvillä. Se on kuitenkin varmaa, että ulkomailta tulevat ja Suomessa käytettävät vuokra- ja leasingautot ovat kuitenkin edelleen suomalaisen autoverotuksen piirissä myös ensi vuonna. Mikäli vuokra-autolla aikoo ajaa Suomessa yli 14 vuorokautta vuodessa, on auto rekisteröitävä suomalaisiin kilpiin ja maksettava siitä myös veroa.

Autoveromuutoksen taustalla on komission kanta, että nykyinen järjestelmä ei ole riittävä. Leasing- tai vuokra-autoissa nykyinen malli on ollut se, että Suomeen määräajaksi tuodusta autosta maksetaan aivan aluksi täysi autovero. Kun auto vaikkapa kolmen vuoden päästä viedään jälleen maasta pois, maksaa valtio niin sanottua autoveron vientipalautusta. Kaupan päälle saa sentään pientä korkoa jo maksetusta, mutta sitten palautettavasta autoveron osuudesta.

Osamaksulla voi mutta ei kannata verokikkailla

Ensi vuoden alusta on leasing- ja vuokra-autojen ensirekisteröinnin yhteydessä mahdollista hakea jo suoraan auton maastaviennistä myöhemmin maksettavan palautuksen osuus. Käytännössä se tarkoittaa, että autoveroa tarvitsee maksaa vain siltä ajalta kuin auto on Suomen rekisterissä.

Suomalaisten houkutusta kikkailla verotuksella hillinnee tieto, että mikäli leasingsopimuksen päättymisen jälkeen haluaakin ostaa auton omaksi ja jatkaa sen käyttöä Suomessa, pitää siitä maksaa sekä autoveron loppuosa että useamman prosentin verran korkoa. Ulkomailta tuodulla leasingautolla ei siis ole kannattavaa kokeilla saada osamaksua autoverosta.

Suurin vaikeus uutta autoveroa määriteltäessä on, että etukäteen on vaikea arvioida, paljonko auton arvossa on autoveroa jäljellä, kun auto esimerkiksi kolmen vuoden päästä viedään jälleen pois Suomesta. Auton rekisteröinnin yhteydessä laskettava veron ennakkopalautus perustuu kaavamaiseen laskutoimitukseen. Vientihetkellä auto voi siis olla arvokkaampi tai edullisempi kuin mitä etukäteen laskettiin. Toisin sanoen tasauslaskussa veroa voi joutua maksamaan jopa lisää tai vastaavasti saada palautusta.

Yritykset laskevat kannattavuutta – Suomessa voi saada paremman hinnan käytetystä leasingautosta

Ulkomailta tuotujen autojen verotuksesta Suomessa vastaava tulli valmistautuu jo parhaillaan ensi tammikuun autoverolain muutokseen. Autoverotusjohtaja Tapio Rouhiainen muistuttaa, että ulkomailta leasing- tai vuokra-auton Suomen rekisteröivän on ilmoitettava tullille etukäteen, koska auto jälleen viedään maasta pois.

Leasingyhtiö ALD Automotiven toimitusjohtaja Pekka Kivinen ei osaa vielä arvioida, kannattaako ulkomailta edes tuoda leasingautoja Suomeen määräajaksi. Leasingyhtiöt ovat toistaiseksi saaneet ostaa kotimaisilta autojen maahantuojilta autoja siihen hintaan, että toiminta on ollut hyvin kannattavaa. ALD:n Kivinen toivoo, että paras ratkaisu olisi kaikkien kannalta, jos leasingautot tulevat Suomeen edelleen suomalaisten maahantuojien kautta.

Auton vieminen pois Suomesta leasingsopimuksen päätyttyä tietää, että auto pitäisi myös myydä pois toisessa maassa. Suomessa käytetystä saa kuitenkin yleensä paremman hinnan kuin muualla EU:ssa. Niinpä autoliikkeet ja leasingyhtiöt eivät välttämättä pysty tekemään esimerkiksi Suomen suosituimmalla leasingmallilla, Skoda Octavialla, enempää voittoa muualla, vaikka veron vientipalautusta Suomesta saavatkin.

Suomalaiset eivät ole innostuneet yksityisleasingistä

Autoveron muutos saattaa mahdollisesti nostaa Suomessa yksityisleasingin suosiota. Suosion nostamiseen ei kummoisia tarvita, sillä yksityisleasing on meillä tällä hetkellä käytännössä olematonta. Eri puolilla Eurooppaa kuitenkin suhde auton omistamiseen on viime aikoina muuttunut nopeasti ja sama yleiseurooppalainen suuntaus saattaa hyvinkin yltää pian myös Suomeen.

Periaatteessa suomalainen yksityisautoilija voisi päästä uuteen autoon kiinni ajamalla ulkomailta tuodulla leasingautolla aina kolme vuotta kerrallaan. Kauppa ei ehkä kuitenkaan kannata, sillä auton rekisteröinti- ja muut kulut pitää myös saada leasingsopimuksessa katettua. Ulkomaisten leasingyhtiöiden pitää myös sisällyttää kauppaan se riski, että veron tasauslasku odottaa Suomessa vielä lopuksi.

Se on kuitenkin melko varmaa, että EU-komission Suomelta vaatima autoverotuksen muutos tulee lisäämään ulkomailta tulevien leasing- ja vuokra-autojen määrää Suomessa ensi vuonna jopa sadoilla prosenteilla. Syykin on selvä. Tullin tietojen mukaan liiketoiminnan muodossa Suomeen tulleita vuokra-autoja ei luultavasti ole vielä ollut. Tai jos on, niin ihan muutama.

Kaikkiaan autoveron vientipalautusta on tähän saakka maksettu muutamalle sadalle autolle vuosittain. Kyseessä on lähes poikkeuksetta suomalainen, joka muuttaa ulkomaille, ja vie sinne oman Suomesta ostamansa auton mennessään.