1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Autosi rekisteriotteessa on bensan säännöstelykuponki – miten polttoainepulaan varaudutaan digiaikana?

Auton rekisteriotteen teknisen osan takana on ruudukko, jolla säännöstellään bensiiniä poikkeusaikoina. Paperiote on käynyt nyt tarpeettomaksi ja kehitteillä on uusi systeemi.

Kotimaan uutiset
rekisteriote
Timo Nykyri / Yle

Moni autoilija ei tiedä, että autosta löytyy bensakuponkeja tilanteeseen, jos polttoainetta joudutaan nopeasti säännöstelemään. Rekisteriotteen teknisen osan taakse on painettu säännöstelyruudukko, jota käytetään, jos bensa menee niin sanotusti kortille.

Ruudukko on jäänyt monelta huomaamatta.

– Uskoisin, että kovin monikaan ei sitä tiedä, veikkaa Trafin varautumisen johtava asiantuntija Tapio Tourula.

Käyttöönotto epätodennäköistä

Piiloruudukoksikin nimetty alue on ollut rekisteriotteessa mukana 1960–70-luvuilta lähtien, muistelee Tourula. Ruudukolla on tarkoitus hoitaa bensapulan ensiapu. Varsinaiset polttoainekupongit tulevat käyttöön tarvittaessa ongelman pitkittyessä.

– Todennäköisyys, että niitä joudutaan käyttämään on äärimmäisen pieni, muistuttaa Tourula.

Paperista rekisteriotetta ei enää tarvitse pitää mukanaan kotimaassa ajettaessa. Sellaisen kuitenkin vielä katsastuskonttorilta saa, jos matka suuntautuu vaikka ulkomaille.

Yksittäisen autoilija ei tarvitse tästä murhetta kantaa.

Tapio Tourula

Uusi suunnitelma on jo olemassa

Miten mahdollinen polttoainepulan ensiapu hoidetaan, jos paperiotteet katoavat?

– Suunnitelmat ovat olemassa tilanteen hoitamiseksi. Toinen vaihtoehto on, että polttonesteen säännöstely ei käynnisty niin nopeasti kuin rekisteriotteen avulla, arvioi Tourula.

Rekisteriotetta tuskin kannattaa jemmata kirjahyllyyn tai hansikaslokeroon mahdollisia poikkeusoloja varten.

– Säännöstely täytyy pystyä hoitamaan muilla keinoin, kertoo Tourula.

– Yksittäisen autoilija ei tarvitse tästä murhetta kantaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on antanut Trafille tehtäväksi liikennepolttonesteiden säännöstelyjärjestelmän ajanmukaistamisen. Asian vastuuhenkilönä toimii johtava asiantuntija Tapio Tourula.

Lue seuraavaksi