1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Matkamessujen panokset siirretään entistä enemmän verkkoon – matkailijat haravoidaan vaikkapa Instagramista

Seutumatkailua ei enää kannata yrittää tyrkyttää messutiskin vieressä. Näin on todettu muun muassa Kotkan ja lähikuntien matkailuorganisaatiossa.

Kotimaan uutiset
Fredrikinkatu on muutettu festivaalin ajaksi Tattoo-kaduksi
Hamina Tattoo järjestettiin edellisen kerran vuonna 2014.Juha Korhonen / Yle

Kotkan ja sen lähikuntien matkailuorganisaatio Kaakko135° oli tänä vuonna esillä Matkamessuilla lähinnä Hamina Tattoo -tapahtuman markkinoimiseksi. Joka toinen vuosi järjestettävää tapahtumaa käydään esittelemässä, koska tästä on nähty olevan selvästi hyötyä.

– Tattoolla on ollut kautta aikojen huomattavissa, että Matkamessujen jälkeen tulee lipunmyyntipiikki, kertoo matkailujohtaja Birthe Suni.

Muutoin messuilla ollaan Sunin mukaan Etelä-Kymenlaaksosta lähinnä siksi, että kävijöitä muistutellaan alueen olemassaolosta.

Etenkin nettimarkkinointi on huomattavasti tehokkaampaa, sillä se on parhaimmillaan varsin täsmällistä.

– Sieltä pystytään hyvin tarkkaan seuraamaan, minkälaisia ihmisiä sivuilla käy, mistä ne ihmiset tulevat, mitä tietoa he hakevat ja millä sivustolla he viipyvät ja kuinka kauan, Suni luettelee.

Kaakkoisrannikon matkailusivusto tavoitti viime vuonna miljoona kävijää.

Matkailutuotteiden myyminen on myös monikanavaista, eli siinä hyödynnetään eri tiedotusvälineitä, ja toisaalta netissä käytetään sivustojen lisäksi monia sosiaalisen median palveluja.

– Ollaan läsnä ihmisen arjessa. Yhä enemmän korostuvat visuaaliset elementit, eli houkuttelevuuden rakentuminen ei ole pelkästään tekstien varassa, vaan tarvitaan hyvät kuvat ja jatkuva toistuminen niissä kanavissa, joissa asiakas matkapäätöksiä tekee, Suni selittää.

#tulkaatänne

Kaakko135° on kunnostautunut etenkin Instagram-palvelussa. Sunin mukaan organisaatiolla on Suomen aktiivisin matkailullinen Instagram-tili. Seuraajiakin on rutkasti.

– Meillä on aktiivinen tili ja paljon seuraajia, ja näin pienenäkin alueena ollaan päästy isojenkin matkailualueiden ohi, matkailujohtaja Birthe Suni hehkuttaa.

Esimerkiksi Instagramin osalta on määritelty tarkkaan, mikä on kanavan kohderyhmä, ja markkinointia rakennetaan sen mukaisesti. Määrätietoinen ja harkittu julkaiseminen auttavat saavuttamaan tavoitteita.

– Siellä on tehty selkeä linjaus, että tehdään hyvin tasokasta viestintää ja pysytään niissä meidän kohderyhmissä sekä luodaan tietyntyyppistä mielikuvaa. Se on systemaattisen ja taidokkaan työn tulosta, Suni avaa.

Jotta erilaisista kanavista ja kohdeyleisöistä pysyttäisiin kärryillä, on matkailualallakin pysyttävä kehityksen kärryillä. Kärryiltä putoamisen estämiseksi kehittämisyhtiö Cursorin seutumarkkinoinnissa on aloittamassa myös oma digiosaaja.

Lue seuraavaksi