”Tiestä tulee luistinrata” - Nelostie jumittui liki kolmeksi tunniksi Hartolassa

Nelostien liikenne pysähtyi tien liukkauden takia lähes kolmeksi tunniksi Joutsan ja Hartolan rajalla varhain aamulla. Rekkasuma alkoi syntyä neljän jälkeen aamulla isoon mäkeen Rautaveden kohdalla. Parhaimmillaan rekkoja oli jumissa kymmeniä. Tie saatiin suolattua aamuseitsemään mennessä ja ruuhka saatiin purettua.

liikenne
Kartta, johon merkitty Hartola ja Joutsa.
Yle Uutisgrafiikka

Markku Määttä ajoi rekallaan yön aikana Helsingistä Jyväskylään ja juuttui paluumatkalla aamuneljän aikoihin Joutsan ja Hartolan välille. Määtän mukaan sää muuttui aamuyöllä ja hankala keli tulppasi liikenteen pitkäksi aikaa.

Tie on sekä pitävä että liukas, hyvin arvaamaton.

Markku Määttä

– Tie on sekä pitävä että liukas, hyvin arvaamaton. Sumaa on eteen ja taakse silmänkantamattomiin. Pohjoiseen menevä kaista on suolattu ja täällä ei liiku kukaan etelään eikä pohjoiseen, kuvaili Määttä ennen kuutta.

– Ilma on lämmin, mutta tienpinta on kylmä. Ja nyt kun sataa vettä päälle, tiestä tulee luistinrata, kuvaili Liikenneviraston liikennepäivystäjä Timo Rimmi olosuhteita.

Poliisi ohjasi liikennettä suman aikana ja onnettomuuksilta vältyttiin. Ongelmapaikka sijaitsi Lahdesta noin 77 kilometriä pohjoiseen Jyväskylän suuntaan.

Isompi suma parin vuoden välein

Destian aliurakoitsija sai mäen hiekoitettua puoli seitsemän jälkeen.

– Suunnilleen neljän jälkeen alkoi tulla ilmoituksia, että yhtäkkiä tie on mennyt peilijäähän. Siihen asti vaikutti ja puri eilisen illan suolaus. Ilman lämpötila on ollut pari astetta jopa lämpimän puolella koko yön, mutta maa hohkaa kylmää, kun on oltu pidempään pakkasella. Osittain on ollut ihan vesikeli nelostiellä, mutta joissakin kohdissa kerkesi mennä jäähän, kertasi aluekonsultti Tytti Kiviranta Destiasta.

Mäet jäätyvät eri tavalla kuin tasaisempi maasto.

Tytti Kiviranta

Kiviranta kuvaa Joutsan ja Hartolan välisen mäkiosuuden tienpitoa haastavaksi. Isompia sumia pääsee syntymään parin vuoden välein, kun mäet jäätyvät eri tavalla kuin tasaisempi maasto.

– Meillä on kaksi kelikeskusta Suomessa, jotka seuraavat vuorokauden ympäri säätä, tien lämpötiloja ynnä muita. Ne tietysti yrittävät ennakoida parhaansa mukaan, mutta tämä tuli taas yllättäin, huokaa Kiviranta.