Suomalainen luonto houkuttelee sveitsiläisiä matkailijoita: "Täällä he voivat kalastaa vaikka keskellä yötä"

Kouvolan alueen matkailuyrityksiä pyritään tuomaan esille entistä laajemmin Keski-Euroopan saksankielisillä markkinoilla. Iittiläisen matkailuyrittäjän mukaan matkailijoita virtaa entistä enemmän erityisesti Sveitsistä.

matkailuyritykset
Vetouistelua
Juha Vauhkonen / Yle

*IITTI / KOUVOLA *Pohjois-Kymenlaakson matkailuyritykset suuntavat nyt katseitaan kohti saksankielistä Keski-Eurooppaa Venäjältä tulevien turistivirtojen supistuessa.

– Saksalaisten matkailijoiden yöpymisten määrä kasvoi alueella vuonna 2015. Kasvua oli noin 30 prosenttia, sanoo projektipäällikkö Paula Kulla elinkeinoyhtiö Kouvola Innovationista eli Kinnosta.

Vanha viisaus, jonka mukaan kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin, pätee myös matkailun markkinoinnissa. Iitissä toimiva matkailuyrittäjä on jo tovin pyrkinyt siihen, etteivät yhdestä maasta tulevat turistit korostuisi liiaksi asiakaskunnassa.

– Keski-Eurooppa ja Sveitsi ovat olleet meille erityisen vahvaa aluetta. Se korvaa osaltaan venäläisten asiakkaiden vähentymistä, sanoo Markku Yli-Kaitala perheyritys Yli-Kaitalan Lomamökeistä.

Sveitsiläisturistit tulevat Suomeen ennen kaikkea kalastamaan.

– Siellä kalastaminen on erityisen säädeltyä, ja täällä he voivat kalastaa vaikka keskellä yötä, sanoo Yli-Kaitala.

Aktiviteetit luonnossa kiinnostavat

Matkailuun erikoistuneen projektipäällikön mukaan Pohjois-Kymenlaaksosta löytyy matkailutuotteita, jotka kiinnostavat esimerkiksi Saksassa.

– Luonto ja tekeminen luonnossa ovat ne keskeiset asiat, joita tuodaan esille saksankielisillä markkinoilla, sanoo Paula Kulla Kouvola Innovationista.

Kinno aloitti vuonna 2015 hankkeen, jonka turvin saksaa puhuvia turisteja pyritään houkuttelemaan Kouvolan alueelle. Hanke on nimeltään Kymenlaakson asiakaslähtöinen matkailuviestintä ja sisällöntuotanto.

– Mukana on kahdeksan yritystä Kouvolan seudulta. Kohdeasiakasryhmät ovat kiertomatkailijat, mökkilomailijat ja aktiviteettimatkailijat, sanoo Kulla.

Kinno tarjoaa mukana oleville yrityksille muun muassa saksankielisiä markkinoita koskevaa koulutusta. Lisäksi elinkeinoyhtiö luo siteitä saksankielisen Keski-Euroopan matkatoimistoihin markkinointiyhtiö NordicMarketingin avulla.

Matkatoimistoja varten Kouvola Innovation on koonnut yhteen esittelymateriaalin hankkeessa mukana olevista yrityksistä.

Matkailyrittäjän mielestä hyvät yhteistyökumppanit kohdemaissa ovat keskeisessä asemassa, jotta turisteja saadaan houkuteltua.

– Olemme perheyritys, joten pyrimme löytämään yhteistyökumppaneita matkatoimistoista, jotka eivät ole niitä kaikkein suurimpia, sanoo Markku Yli-Kaitala.