Auto 130 vuotta – Benzin hevosettomia vaunuja pilkattiin ankarasti

Berliinin keisarilliseen patenttitoimistoon jätettiin 29.1.1886 hakemus erikoisesta vaunusta, jota liikuttelisi moottori. Keksijä Carl Benzille naurettiin, koska kaikillahan oli hevonen. Suomesta löytyy tarkka kopio maailman ensimmäisestä autosta ja vain kaksi ihmistä, jotka saavat sen käyntiin. Yle oli paikalla, kun Motorwagen herätettiin henkiin.

tiede
vanha auto
Tällainen oli Carl Benzin 1886 patentoima ensimmäinen auto.
Benz patentttikirja 1886
Yhtiö Benz & Co jätti 29.1.1886 Saksan keisarilliseen patenttitoimistoon hakemuksen ajoneuvosta, jossa olisi kaasumoottori. Benzin patenttikirja DRP 37435 on päässyt Unescon maailmanmuistin listalle Gutenbergin raamatun tai Magna Cartan tavoin. Daimler

Saksan Mannheimissa sijaitsevasta verstaasta kuului syksyllä 1885 toistuvasti outoa puksutusta. Aikalaiset raportoivat kaupungilla, että Carl Benzin konepajan pihalla olisi yöaikaan nähty vaunut, jotka liikkuivat itsekseen ilman hevosta.

Tammikuussa 1886 kaikki oli valmista ja Benz toimitti patenttihakemuksen Berliiniin. Keksinnöstä Benz-Patent-Motorwagen numerolla DRP 37435 tuli maailman ensimmäinen automobiili.

Motorwagen liikkui ensimmäistä kertaa julkisesti Mannheimin ympäristössä kesäkuun alussa 1886. Alku oli pelkkää pettymystä. Auton moottori oli epäluotettava ja kansa nauroi itsekseen liikkuvalle vaunulle, jota piti vähän väliä työntää. Kun vaunu liikkui, väki oli peloissaan.

Jatkuva pilkka sai Benzin masentumaan. Sen ajan parhaatkaan saksalaiset tekniikan asiantuntijat eivät uskoneet hevosettomilla vaunuilla olevan tulevaisuutta.

Kaiken takana oli nainen – tottelematon Bertha Benz herätti kiinnostuksen

Onneton Carl Benz ei masennuksen vuoksi kyennyt välillä töihin. Kaupaksi vaunu ei käynyt, eikä Benz oikein ollut kauppamiehiä. Benzin vaimo Bertha yritti puhua mieheensä uskoa tilanteessa, jossa kukaan ei hänen vaunuideaansa uskonut.

Elokuussa 1888, kun Motorwagenista oli tehty kolmas versio, Bertha Benz teki tempun, joka muutti kaiken. Bertha ja Benzin pojat Eugen ja Richard lähtivät Carl Benzin tietämättä ajamaan Motorwagenilla kohti yli sadan kilometrin päässä olevaa vanhempien kotitaloa Pforzheimissa. Poikia tarvittiin, sillä Motorwagenia ei naisen voimin saanut käyntiin ja lisäksi 0,75 hevosvoiman moottorilla varustettua vaunua piti työntää ylämäissä.

”Testiajaja” Bertha Benzin suoritus sai valtavasti huomiota ja Motorwageneita alkoi mennä kaupaksi. Kaikkiaan Carl Benz sai myytyä 25 Motorwagenia. Bertha Benzin tuolloin salaa ajama reitti on Saksassa nykyään historiallinen muistotie.

Benz ei ollut autoilun kiistaton keksijä

Historioitsijoiden kesken on edelleen erimielisyyttä, kuka oikeasti keksi maailman ensimmäisen auton.

Myös toinen saksalainen, Gottfried Daimler, kehitteli hevosettomia vaunuja 1886. Vain muutaman kymmenen kilometrin päässä toisistaan asuneet miehet eivät kuitenkaan tunteneet toisiaan. Herrat eivät myöskään elinaikanaan koskaan työskennelleet yhdessä. Benzit ja Daimlerit pantiin yhteen vasta yrityskaupoilla 1926.

Carl Benz 1925
Carl Benz istumassa ensimmäisen Patent-Motorwagenin päällä Saksan Münchenissä vuonna 1925. Asiantuntijat olivat väärässä vuonna 1886. Automobiileista oli 40 vuodessa tullut erittäin haluttuja. Hevosia taas ei Saksan suurkaupungeissa enää juuri teillä näkynyt. Daimler

Daimlerin Motorkutsche perustui jo olemassa olevaan nelipyöräiseen hevosvaunuun, joihin hän asensi moottorin. Benzin kolmipyörä taas oli oma ja alusta saakka itse rakennettu. Se tiedetään, että ainakin Benz ehti patenttitoimistoon ensimmäisenä.

Monet pitävät kuitenkin saksalaissyntyistä, mutta sittemmin Itävaltaan muuttanutta Siegfried Marcusia todellisena ykkösenä. Vielä 1920-luvulla Marcusta pidettiin yleisesti bensiinikäyttöisen auton keksijänä, mutta sitten valtaan tulivat natsit ja dokumentteja katosi. Marcuksella oli juutalaistausta.

Suomessa Benziä vartioi autotohtori Paasivirta

Suomesta löytyy tarkka kopio Benzin Motorwagenista. Mercedes-maahantuoja Veho osti Saksasta replikan sarjanumerolla 89 kymmenkunta vuotta sitten.

Kesti vuosia ennen kuin Vehon Motorwagen lähti ensimmäistä kertaa käyntiin. Autoon ei aluksi saanut oikeanlaista polttoainetta. Sitten Saksan tehtaalta tuli nootti, autolla pitää ajaa, muuten sille käy huonosti.

Benz museossa 2011
Alkuperäinen vuoden 1886 Benz-Patent-Motorwagen Stuttgartin Mercedes-Benz museossa vuonna 2011. Kuvassa oikealla Andy Warholin teos "Benz-Patent-Motorwagen 1886" vuodelta 1986. Uwe Seyl, Stuttgart © Daimler AG

Vehon tuotepäällikkö Antti Paasivirta istuu päivisin samassa tilassa Motorwagenin kanssa. Vehon koulutuskeskuksen toiminnasta vastaava diplomi-insinööri on työkaverinsa kanssa ainoa suomalainen, joka osaa käynnistää Motorwagenin. Käyntiin Benz on lähtenyt tähän saakka kymmenisen kertaa. Välillä siihen menee tunti, välillä kaksi ja puoli.

Paasivirta sanoo leikkisästi olevansa Benzin autotohtori. Käynnistyminen vaatii täydellisen kaasu-ilmaseoksen, jota säädetään käsin. Sytytystulppa kuivataan välillä ja katkojan kärkiäkin saatetaan joutua välillä hiomaan. Kun kone vihdoin käy, öljyä roiskuu auton perästä ja jäähdytysnestettä tippuu maahan. Se kuuluu asiaan.

Paasivirta osaa joka kerta Benziä käynnistäessään arvostaa, kuinka pieniä muutaman kymmenen käynnistysvedon kärsimykset ovat sen rinnalla, mitä Carl Benz itse joutui kokemaan.

Carl Benz kuoli vuonna 1929. Auton keksijä ei omana elinaikanaan saanut sitä tunnustusta, mikä hänelle varmasti kuului. Liikemiehenä Benz oli surkea. Hän ei ymmärtänyt tehdä automobiileistaan lisenssisopimusta. Yksikään Benzin jälkeläinen ei ole saanut yhdestäkään maailmalla myydystä autosta penniäkään.