Lappilaismies pääsi sähköisen yksipyörän tehdaskuljettajaksi

Rovaniemeläisen miehen hauskanpito yksipyöräisellä sähköajoneuvolla muuttui tehdaskuljettajan pestiksi. EUC Extreme -nimellä tunnettu harrastaja aloitti harjoittelun tavallisella katuolosuhteisiin tehdyllä sähkökäyttöisellä yksipyörällä hieman yli vuosi sitten. Nyt käytössä on tehtaalta saatu paremmin maastoajoon soveltuva sähköpyörä.

tekniikka
EUC Extreme testaa sähköistä yksipyörää Napaiirin maastoissa.
EUC Extreme testaa sähköistä yksipyörää Napaiirin maastoissa.Antti Mikkola / Yle
EUC Extreme on tuunannut oman yksipyörän paremmin pakkasta ja kolhuja kestäväksi.

– Heti kun opin sillä ajamaan, niin oli heti mielessä, että vau. Tällähän voi tehdä ihan mitä tahansa. Vain mielikuvitus on rajana ja se oma taito, kertoo yksipyöräiseen hurahtanut rovaniemeläishurjapää.

Yksipyöräisen vaativa hallinta ja uuden lajin haasteet ovat vieneet EUC Extreme -nimellä tunnetun harrastajan mukanaan.

– Vauhti ja vaaralliset tilanteet kiehtovat. Lisäksi se, että tämä on aika kovaa hommaa kropalle. Lihakset joutuvat oikeasti töihin tätä ajaessa, perustelee yksipyöräisen vetovoimaa EUC Extreme.

Laite oman mielen mukaan

Tehtaan katupyörään on EUC Extremen toiveiden mukaan tehty sellaisia muutoksia, että se soveltuu paremmin maastoajoon. Itse EUC on tuunannut laitetta pohjoisen pimeään ja pakkaseen soveltuvaksi sekä kestämään kovia kolhuja.

Reilun vuoden kova harjoittelu ja lukuisten kolhujen parantelu on tuonut tulosta ja helmikuun alusta EUC Extreme aloittaa testaamaan yksipyöräistä ihan kokopäiväisesti.

– Helmikuussa aloitan ihan palkallisena kuljettajana ja testaajana.

Mikään läpihuutojuttu pääsy testikuljettajaksi ei ollut.

– Aluksi se tuntui, että kukaan ei ota minua kuuleviin korviin eikä reagoi millään lailla. Sitten ajattelin, että ei auta yrittää puhumalla vaan minun pitää näyttää. Sen jälkeen treenasin varmaan kuusi tuntia päivässä tätä ajamista, joka ikinen päivä.

– Sitten kun tehtaalla näkivät näitä minun videoita, niin alkoi tulla kiinnostusta. Ajattelivat varmaan, että ei tämä heppu vissiin olekaan ihan väärässä.

Uusi kilpailulaji ajatuksissa

Tehtaan testikuljettajana EUC Extreme on mukana myös tehtaan kehittelyjoukossa ideoijana. Tavoitteena on saada sopiva laite kovavauhtiseen ajoon.

– Päämääränä että saataisi tällaisia extreme-versioita tuotantoon enemmän ja ihmiset innostumaan ja sitten alettaisi ajamaan ihan vaikka ratamoottoripyöräilyä taikka motocrosskilpailuja. Ajetaan kaikkea ihan laidasta laitaan.