100 vuotta vanha T-Ford ja Schumacherin Ferrari – keräilijällä huima kokoelma

Parikymmentä vanhaa ja arvokasta autoa sekä saman verran sota-aikaisia moottoripyöriä siististi esillä kuin museossa konsanaan. Ja kaikki vain keräilijän omaksi iloksi.

Kotimaa
Risto Harvian T-mallin Ford vuodelta 1925.
Titta Puurunen / Yle

Vanha tekniikka kiehtoo muuramelaista Risto Harviaa. Vähintään yhtän paljon häntä houkuttaa käsillä tekeminen.

Tietysti voisin harrastaa jotain muutakin.

Risto Harvia

– Tietysti voisin harrastaa jotain muutakin, mutta monesta harrastuksesta ei jää mitään välille. Tästä jää.

Jäljelle on jäämässä tähän mennessä noin 20 autoa ja saman verran sota-aikaisia moottoripyöriä - suurimman osan mies on itse kunnostanut ja kasannut.

Ihan jokapojan harrastuksesta ei ole kyse, sillä tallissa makoilee myös formulalegenda Michael Schumacherin entinen Ferrari. Schumacher sai auton lahjaksi voitettuaan ensimmäisen kerran maailmanmestaruuden.

Auton Harvia osti yli 100 000:lla eurolla. Ja kuten sukunimestä voi päätellä, mies kuuluu kiuasvalmistaja Harvian yrityssukuun.

Kaasu kahvassa ja vaihde polkimessa

Risto Harvia jäi eläkkeelle toimitusjohtajan tehtävistä pari vuotta sitten. Autoja hän on harrastanut pitkään, lähes 40 vuotta.

Risto Harvin keräilyauto: T-mallin Ford 1910-luvulta.
Titta Puurunen / Yle

Yksi hänen kokoamistaan ja kunnostamistaan autoista on sininen T-mallin Ford 1910-luvulta. Kesti kolmisen vuotta saada auto kuntoon, mutta urakka kannatti: Harvia voitti sillä entisöintikilpailun.

100 vuotta vanhasa autossa juuri mikään hallintalaitteista ei ole samalla paikalla kuin nykyautoissa. Esimerkiksi kaasua saa ohjauspyörän alla olevasta vivusta kääntämällä, sytytys on ratin toisella puolella.

– Lattiassa on kolme poljinta, mutta kaasun eli oikeanpuoleisen polkimen paikalla on jarru, joka vaikuttaa pelkästään takapyöriin. Keskimmäinen poljin on pakki ja vasemmalla on kaksi vaihdetta.

Eli kun autolla peruuttaa, tarvitsee yhtä aikaa kahta poljinta.

Ensirakkautena T-Ford

Vanhan auton kojelauta ei on tyhjänä nappuloista ja näytöistä, siinä on vain yksi messinkinen mittari, joka näyttää nopeutta. Sähkölaitteitakaan ei ole lainkaan: on vain karbidiajovalot ja äärivaloina on öljylamput.

Ei tähän ole mitään kurssia ollut mahdollista käydä.

Risto Harvia

Käyntiin auto lähtee nokassa olevastaKäynnistetään nokassa olevasta kammesta, ja auto kulkee enimmillään

– Moottori on tilavuudeltaan aika iso: 2,6 litraa, mutta hevosvoimia on vain 18.

Harvian mukaan moottori on silti hyvin samanlainen kuin nykyautoissa.

Harvian "ensirakkaus" on tallin toinen T-Ford: hieman samannäköinen, jolla Mummo Ankka sarjakuvassa ajelee.

Mustan rättikattoisen auton vuosimalli on 1925 ja siinä on kaksi ovea. 1910-luvun autossa ovia on vain yksi, apukuskin puolella. Ja tämäkin auto on omin käsin kunnostettu.

– Ei tähän ole mitään kurssia ollut mahdollista käydä: olen opetellut homman itse. Jonkin verran, esimerkiksi maalauksia, olen teettänyt ulkopuolisilla, mutta perustekniikan ja peltityöt hoidan itse.

Kaikki ajokunnossa ja vakuutettuja

Kaksikerroksisessa hallissa on toisessa kerroksessa yli 20 moottoripyörää sota-ajalta. Ne, samoin kuin kaikki autot, ovat ajokunnossa ja vakuutettuja.

Risto Harvian keräilyauto: T-mallin Ford vuosimallia 1925.
Titta Puurunen / Yle

– Milä tahansa voisi heti lähteä liikkeelle.

Talvisin Harvia kuitenkin säästelee autovanhuksia – yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

Hän on ainakin 30 kertaa osallistunut Keski-Suomen Mobilistien Talwiajoon. Lauantaina hän kurvaili porukassa jälleen omalla avoautollaan.

– Eihän se ajaminen ole yhtään sen kylmempää kuin ilmakaan!

Aina haave seuraavasta

Harvian silmäterien joukossa on muun muassa kullanvärinen E-tyypin Jaguar – ja kolme muuta Jaguaria. Kokoelma on taas lähivuosina kasvamassa, sillä hän rakentaa kahta uutta autoa: toista kotona ja toista mökillä.

Titta Puurunen ja Risto Harvia
Sami Spåra / Yle

– Kokonaisvaltaisesti harrastukseen menee varmasti nyt enemmän aikaa kuin työssä olessa. Toki nyt on aikaa käytettävissäkin enemmän kuin silloin.

Ja aina on haave seuraavasta autosta – ja yksi unelma yli muiden. Mutta sitä hän ei paljasta ainakaan muutamaan vuoteen.

Risto Harviaa haastatteli Titta Puurunen.