Satavuotias Karhu palasi kotiinsa Kiteelle – puulaudat muuttuneet ilmauritetuiksi suksiksi

Sukset ovat muuttuneet sadassa vuodessa puisista laudoista höyhenen keveiksi kiitureiksi. Kiteen suksitehtaalla valmistettiin ensimmäiset muovipohjaiset sukset vuonna 1976. Nykyiset sukset voivat olla esimerkiksi uretaani- tai kennostorunkisia.

sukset
Vanhoja suksia vitriinissä Kiteen suksitehtaalla.
Siru Päivinen / Yle

Kiteen suksitehtaalla iloitaan legendaarisen Karhu-tuotemerkin paluusta takaisin Suomeen ja Kiteelle.

– Karhu on nyt siellä minne se kuuluukin, kotona. Jotenkin sillä on nimeään suurempi merkitys. Karhun sadan vuoden tarina on sentään arvokas osa suomalaista talviurheilua, pohtii tehtaan tallipäällikkö Mika Ström.

Karhun sadan vuoden tarina on sentään arvokas osa suomalaista talviurheilua.

Mika Ström

Karhu-tuotemerkin valmistuksen siirtymisestä takaisin Kiteelle sovittiin KSF Sport Oy:n ja Karhu Holding B.V:n välillä joulukuussa 2015. Suksien lisenssioikeus ja myynti siirtyivät kolme vuotta sitten Startex Oy:lle, joka valmisti suksia välillä Tšekissä, Itävallassa ja Venäjällä.

– Tuotanto-osastolla on jo mallikappaleet upouusia Karhuja valmiina asiakasraadin arvioitavaksi. Palautekierroksen jälkeen alkaa tuotanto, ja sitten suksien matka Suomen ja maailman laduille, kertoo Jouko Hakulinen, joka on työskennellyt tehtaalla koko sen olemassa olon, yli 43 vuoden ajan.

Puisesta laudasta höyhenenkevyeen kennorunkoon

Suksi on pitkällä laturetkellään muuttanut muotoaan lukuisia kertoja. Entinen puinen lauta on nykyisin voitelua kaipaamaton, kennostorunkoinen höyhenkevyt kiituri.

– Tämä tehdas syntyi tänne Kiteelle, koska puuraaka-ainetta on lähellä. Yhä nytkin puuraaka-aine tulee pääasiassa Rääkkylän sahalta. Vuonna 1976 valmistettiin ensimmäiset muovisukset, tosin muovi tuli vain pohjaan ja muutoin sukset olivat puuta, kertoo Jouko Hakulinen tehdaskierroksella.

Nykyisin suksen runko voi olla esimerkiksi kokopuinen ilmauritettu, uretaanirunko, tai vaihtoehdoista kallein, kennostorunko.

– Hinta sanelee, mitä suksen sisään ja pohjaan laitetaan. Ehkäpä eniten suksen ominaisuuksista on muuttunut suksen paino, nykysuksi on höyhenenkevyt entisiin puusuksiin verrattuna.

Tehtaassa omassa telineessään umpihankeen pääsyä odottelevat 160 senttiset hankisukset.

– Tuo malli on kehitetty ammattikäyttöön muun muassa sähköyhtiöiden miehille, jotka tekevät tarkastustöitä maastossa. Vaikka suksi on lyhyt, se kantaa hyvin umpihangella. Lyhyenä se on helppo kääntää, ja mahtuu myös kätevästi auton takakonttiin, Hakulinen kertoo.

Verkkokaupan opettelua

Kiteellä tammikuussa avatussa tehtaanmyymälässä ja verkkokaupassa on mahdollisuus saada ammattilaisten opastusta välinehankintaan. Tallipäällikkö Mika Ström valitsee myös tehtaan kilpatallissa hiihtävien sukset.

– Verkkokauppa on haaste, joka on nyt otettu vastaan. Sukset ja muutkin hiihtovälineet ovat hyvin henkilökohtaisia, joten edestakaisin postittelua voi olla luvassa. Tämä, samoin kuin tehtaanmyymälät, ovat kuitenkin tätä aikaa, ja me haluamme olla leikissä mukana, Ström toteaa.