Ralliautomekaanikko tekee intohimotyötä rallimestarien taustalla

Rovaniemen raviradan katsomon taakse on pysäköity rivi rekkoja ja telttoja. Huoltoalueella ahertaa joukko haalaripukuisia mekaanikoita, jotka laittavat Tunturirallin kilpa-ajajien autot kuntoon. Kun auto ajaa telttakatokseen, miehet alkavat ripeästi töihin. Aikaa on puoli tuntia.

Kotimaa
Jukka Kasin ralliauto huollossa Arctic Lapland Rallyssa 30.1.2016
Jukka Kasin ralliauto huollossa Arctic Lapland Rallyssa 30.1.2016Perttu Ruokangas / Yle

– Tällä kertaa ei ole mitään erikoista, vaan normaalia tarkistushommaa. Renkaiden ja ilmansuodattimen vaihtoa. Lämpötila on laskenut eikä lumipölyä ole enää niin paljon. Poistetaan vähän plänkkingiä auton nokasta, että moottorin lämmöt pysyy oikeina, Printsport-huoltoyritystä johtava Eero Räikkönen sanoo.

Eero Räikkönen ei ole sukua formulakuskina tunnetuksi tulleelle Kimi Räikköselle. Tämän Räikkösen yhtiöllä on Arctic Lapland Rallyssa huollettavanaan kolme autoa, joista yksi on Jukka Kasin auto.

Huollolle on aikaa 30 minuuttia.

– Silloin kun auto on kunnossa eikä kuski ja kartturi ole käynyt pihalla, niin se riittää ihan hienosti. Ei ole mitään hätää silloin.

Räikkösen mukaan kuljettajat harvoin valittavat jälkikäteen huoltovään työstä.

– Jos on kiire, ettei ole ehditty kaikkea tehdä, niin kommunikoidaan tuossa välillä. Jos kuski on käynyt vähän ulkona ja joudutaan parsimaan vähän autoa, ja se joskus on oikein kiire, niin voidaan jättää joitakin työtehtäviä kartturille ja kuskille seuraavalle siirtymälle. Kyllä pojat hommansa osaa, ettei siitä nyrkkiä tule, Räikkönen toteaa.

Intohimotyö

Ralleja järjestetään eri puolilla maata ja maailmaa, joten mekaanikot matkustavat muun rallisirkuksen mukana. Räikkösen mukaan matkapäiviä kertyy hommista riippuen 100-200 vuodessa.

– Se on yksi tämän homman huonoja puolia. Joskus on kivaa, mutta pitkät reissut rupeavat aina väsyttämään.

Suurin osa ralliautoja huoltavista ovat olleet nuorempina harrastemekaanikkoja. Osa mekaanikoista on myös ajanut kilpaa.

– Tämä on intohimotyö eli lajista pitää tykätä. Aika rasittavaa ja osittain stressaavaakin. Tavallisessa autokorjaamossa voisi varmaan leipänsä hankkia helpommin, Räikkönen pohtii.

Räikkönen vakuuttaa, että kuljettajat pitävät huoltojoukkoja arvossa.

– Kuskit ovat fiksuja kavereita ja osaavat motivoida omia mekaanikkoja. Hyvä kuski osaa pitää hyvistä mekaanikoista huolta, kannustaa niitä ja muistaa mainita. Minä koen, että saamme ihan tarpeeksi tunnustusta.