1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

VR: Velvoiteliikenne tuottaa tappiota – ei kateta lippujen hintoja nostamalla

Viestintä- ja liikenneministeriö päätti kasvattaa VR:n velvoiteliikennettä kilpailulle avaamiseen asti. Käytännössä päätös siirtää ostoliikenteen junareittien lakkautuksia tämän vuoden maaliskuusta joulukuuhun. Vuorovälejä harvennetaan aiemmasta.

Kotimaan uutiset
Lähijuna saapuu Pasilan asemalle tammikuussa 2016.
Yle

Viestintä- ja liikenneministeri Anne Berner (kesk.) sanoo, että VR:n velvoiteliikenteen lisäämistä suunniteltiin heti, kun päätös ostoliikenteen leikkauksista tehtiin.

– Tällä ratkaisulla pyritään turvaamaan se, että yhteysvälit eivät jää kokonaan kylmäksi siihen saakka, kunnes kilpailu saadaan auki ensi vuoden alusta. Vuorot eivät jatku ihan samassa mittakaavassa, niitä vähennetään, kertoo Muoniosta älyliikennekonfrenssista tavoitettu Berner.

Linja-autoyhtiöt ovat voineet hakea lakkautettaville väleille liikennelupia.

– Kaikille liikenneväleille ei tulla saamaan niitä yhtä tasaisesti. Yhteistyössä alueiden ja eri linja-autoyrittäjien kanssa on kuitenkin yritetty päästä mahdollisimman hyvään kokonaispalveluun näillä yhteysväleillä, ministeri painottaa.

Anne Berner
Anne BernerKalevi Rytkölä / Yle

VR aikoo edelleen laskea lippujen hintoja

Valtion aiemmin ostamien reittien ajaminen velvoiteliikenteenä aiheuttaa VR:lle tappiota. VR:n matkustajaliikennejohtajan Maisa Romanaisen mukaan yksinoikeussopimuksessa sovittu tappiokatto, 20 miljoonan euroa, tulee tänä vuonna täyteen.

Pyritään turvaamaan se, etteivät yhteysvälit jää kokonaan kylmäksi siihen saakka, kunnes kilpailu saadaan auki ensi vuonna.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.)

Hän toteaa, että tappion mahdollisuus on ollut yhtiön tiedossa, eikä niitä aiota kompensoida nostamalla junalippujen hintoja, päinvastoin.

– Meillä on käynnissä valtava hinnoittelu-uudistus (siirryt toiseen palveluun), jossa tullaan muuttamaan merkittävästi meidän hinnoittelurakennetta. Sen laskelmat perustuvat myös tähän tiedossa olleeseen velvoitteeseen eli tämä ei muuta mitään. Lippujen hintoja tullaan ilman muuta laskemaan. H-hetkeen ei toivottavasti ole kovin pitkä aika, Romanainen sanoo.

Velvoiteliikenne on liikennettä, jota valtio voi vaatia VR:n hoitamaan yhtiön monopoliaseman vuoksi. VR:n matkustajaliikenteestä 80 prosenttia on markkinalähtöistä, ja loput 20 prosenttia osto- ja velvoiteliikennettä.

Kaikilla reiteillä harvennetaan vuorovälejä

Maisa Romanainen on tyytyväinen ministeriön päätökseen, koska se takaa junaliikenteen säilymisen leikkausten takia lakkautettavilla reiteillä edes väliaikaisesti. Junien vuoroja tullaan toki vähentämään kaikilla reiteillä.

Lippujen hintoja tullaan ilman muuta laskemaan. Tämä ei muuta mitään.

VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen

– Eniten harvennusta tulee Joensuu-Varkaus välille, jossa vuoroväli pienenee 54 viikottaisesta vuorosta 12:sta.

Pääkaupunkiseudun Y-junat kulkevat joulukuuhun asti enää ruuhkatunteina, ja junamottiin jäävän Inkoon liityntäliikenne korvataan erityisratkaisuin.

– Inkoo-Kirkkonummi ja Inkoo-Karjaa väliä hoidetaan vähän uudenlaisella ratkaisulla. Matkan viimeinen tai ensimmäisen pätkän ajetaan joko tilataksilla tai pikkubussilla meidän toimesta. Samalla tulee kokeiltua verkkoa, jossa osa junaliikenteen vuorosta ajetaan toisella välineellä, mutta samalla lipulla ja hinnalla, Romanainen kertoo.