1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Tunturi-Lapista rakennetaan arktista testialuetta robottiautoille

Automaattiautot hallitsevat etäisyyden ja nopeuden. Epäselvää kuitenkin on, miten ne selviävät lumipyryssä tai mustalla jäällä. Tunturi-Lapissa investoidaan älytekniikkaan, jotta autonvalmistajat tulisivat testaamaan automaattiautojaan takuuvarmoissa talvikeleissä. Tarjolla on suljettu testialue ja 70 kilometrin pätkä julkista valtatietä.

Kotimaan uutiset
kaaviokuva robottiautosta liikenteessä
Veho

Arktisen älyliikenteen testihanke Aurora nytkähti maanantaina eteenpäin, kun Suomen ja Norjan liikennevirastot sopivat Kolarista Muonion kautta aina Tromssaan saakka kulkevan E8-tien kehittämisestä älytieksi. Yhteistyösopimus allekirjoitettiin Muoniossa pidetyssä Aurora Symposiumissa, jossa paikalla oli myös pohjoismaiden liikenneasioista vastaavia ministereitä.

Liikenneministeri Anne Berner lupasi, että perjantaina ministeriö viimein kertoo, kuinka paljon se antaa rahaa onnettomuusalttiin, kalarekkojen käyttämän VT21:n peruskorjaukseen.

– Siitä lähdetään, että valtatie 21 on hyvin keskeinen osa Aurora-hanketta. Pyrimme huolehtimaan, että siellä voidaan kokeilualue toteuttaa, ministeri sanoi Muoniossa, summia kuitenkaan tarkentamatta.

Perusparannuksen yhteydessä, kenties jo kesällä, Kolarin ja Muonion välille asennetaan antureita ja tietoliikennekaapeleita, niin sanottua älyteknologiaa kertomaan autoille ja myös vastaanottamaan autojen välittämää tietoa tien liukkaudesta, päällysteessä olevista vaarallisista koloista tai vaikkapa tiellä toikkaroivista poroista.

Syksyllä käynnistyykin ensimmäisiin kuuluva kokeiluhanke, Tunturi-Lapin ammattiautoilijoita palveleva porovaroitusjärjestelmä.

Mikä toimii Lapissa, toimii kaikkialla

Auroraksi nimetty älyliikenteen arktinen testihanke on vielä alkutekijöissään, mutta toiveet ovat korkealla.

– Automaattista ajamista testataan eri paikoissa, mutta se mikä tekee meistä ainutlaatuisen on se, että olemme yhdistäneet suljetun, turvallisen ja älyliikenteen tarpeisiin varustellun testialueen ja julkisen tien, sanoo Tunturi-Lapin Kehityksen toimitusjohtaja Reija Viinanen. Hän puhuu "härpäkkeistä", jotka ensin testataan suljetulla alueella aitojen takana ennen kuin lähdetään muun liikenteen sekaan Muonion ja Kolarin maisemiin.

Yksityisomistuksessa olevalle testialueelle Lapland Proving Groundille ei vielä ole asennettu älyteknologiaa, vaan nyt tutkitaan mahdollisuuksia ja kuunnellaan mahdollisten asiakkaiden toiveita. Kansainväliset autojätit ovat testanneet vuosikymmenten ajan autojensa kylmänkestävyyttä ja opettaneet talviajoa Muonion Olostunturin maisemissa.

Lunta, jäätä ja pimeyttä riittää, pakkastakin kansallisiin pakkasennätyksiin yltäviä lukemia. Ministereitä, teknologiayrittäjiä ja liikenneviranomaisia yhteen koonneessa Aurora Symposiumissa todettiinkin, että se mikä toimii Lapissa, toimii kaikkialla.

Korjattu kello 15.13 VT8 VT21:ksi

Lue seuraavaksi