Caruna kiistää kikkailun hinnankorotuksilla

Sähköverkkoyhtiö ei mielestään kaunistellut tai piilotellut siirtohintojen korotuksia. Yhtiö ilmoitti asiakkaille korotusprosentin verollisen hinnan. Se sai korotuksen näyttämään pienemmältä.

talous
Caruna pääkonttori.
Sähköverkkoyhtiö Carunan enemmistöomistajat ovat kansainvälisiä sijoittajia. Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomen suurin sähköverkkoyhtiö Caruna kiistää, että se olisi pyrkinyt kaunistelemaan tai piilottamaan siirtohintojen todellisia korotuksia.

Caruna ilmoitti nostavansa asiakkaiden siirtohintoja maaliskuun alusta keskimäärin 27 prosenttia. Sen jälkeen yhtiö on ollut kovan ryöpytyksen kohteena.

Hinnankorotukset ovat ennätyksellisen suuria muihin yhtiöihin verrattuna. Toinen syy on Carunan asiakkaiden hämmennys siitä, että siirtohinnan korotus on kerrottu asiakkaille keskimääräisenä prosenttina, jossa on mukana sähkövero.

Elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.) kertoi Ylelle eilen pyytävänsä keskiviikkoon mennessä alaa valvovalta Energiavirastolta selvityksen hinnankorotuksista. Rehn sanoi, että jonkinlainen maksukatto siirtohintojen suurille yksittäisille korotuksille on yksi mahdollisuus. Rehn piti Carunan korotuksia kohtuuttomina.

Kovia korotusprosentteja

Pahimmillaan sähkön perusmaksu esimerkiksi Espoossa tuplaantuu. Carunan perusmaksun korotus on 44–54 prosenttia ja energiamaksun korotus noin 40 prosenttia. Euroissa korotukset ovat yhtiön mukaan 4–20 euroa kuukaudessa tuotteesta riippuen.

Carunan asiakkuusjohtaja Katriina Kalavainen kiistää, että asiakkaille olisi haluttu kaunistella korotusta tai piilottaa todelliset korotukset. Yhtiö ilmoitti kuitenkin verollisen korotuksen, jolloin se näyttää pienemmältä kuin veroton summa.

– Päädyimme kertomaan verolliset hinnat, koska silloin asiakas näkee suoraan muutoksen laskun loppusummasta. Näin asiakas pystyy arvioimaan, mikä on maksettavan euromääräisen summan muutos, Kalavainen sanoo.

Kalavainen myöntää, että korotusprosentit ovat suuremmat, kun verot otetaan pois. Asiakas saa Carunalta täsmälliset omat tiedot.

– Kun asiakas on meihin yhteydessä, kerromme hänen korotusprosenttinsa ja eurot. Asiakas saa meiltä häntä koskevan tiedon yhtään kaunistelematta, sanoo asiakkuusjohtaja Kalavainen.

Osa Carunan kilpailijoista on ollut harmissaan siitä että yhtiö ilmoittaa verolliset korotushinnat. Carunan mukaan alalla on kaksi käytäntöä, miten korotuksista ilmoitetaan.

Asiakkaat saaneet hyvityksiä parina edellisenä vuotena

Kalavaisen mukaan Caruna on antanut parina edellisenä vuotena asiakkaille hyvityksiä. Aiemmista hinnankorotuksista on mennyt jo useita vuosia ja silloin on käytetty hänen mukaansa verottomia hintoja.

– Asiakkaille palautettiin liikaa kertyneitä energiamaksuja vuoden vaihteessa päättyneen valvontajakson seurauksena. Haluttiin tasata tämä vuoden loppuun mennessä, selventää Kalavainen.

Kalavainen sanoo, että hinnat tulevat nyt olemaan korkeampia kuin aiemmin Fortumin aikana, ja myöntää että hinnankorotukset tulevat uuden valvontajakson myötä.

Caruna perustelee korotuksia siirtoverkkojen mittavilla investointiohjelmilla. Niihin velvoittaa sähkömarkkinalaki vuodelta 2013.