Uudenlainen palvelu yrityksille: kertynyt digitieto markkinoille

Yritykset ja organisaatiot tuottavat paljon digitaalista materiaalia, jonka voi nyt kaupallistaa uuden palvelun avulla.

tekniikka
Kuvakaappaus Dokkari.fi -palvelusta.
Kuvakaappaus Dokkari.fi -palvelusta

Kajaanissa ja Jyväskylässä toimiva Ceverte Oy (siirryt toiseen palveluun) julkisti keskiviikkona täysin uudenlaisen tallennetun tiedon julkaisualustan ja kauppapaikan. Yhtiön toimitusjohtajan Martti Blombergin mukaan heillä ei ole tiedossa vastaavalla idealla toimivaa tuotetta.

Dokkari.fi-palvelun (siirryt toiseen palveluun) tarkoituksena on muuttaa tallennettu tieto tuottavaksi välineeksi, ja sitä kautta mahdollistaa uutta liiketoimintaa yrityksille. Palveluun voi ladata vaikkapa materiaalia yrityksen laatimasta järjestelmästä, jonka sitten toinen toimija voi ostaa omaan käyttöönsä.

Osa materiaalista on ladattavissa ilmaiseksi, yritys voi tarjota muiden käyttöön vaikkapa ylöskirjattuja kokemuksia johtajuudesta tai Twitterin käytöstä johdon viestintävälineenä. Maksulliset materiaalit taas voivat olla niinkin yksityiskohtaisia kuin mallidokumentteja laatujärjestelmien tekemiseen.

Yksi palvelun ideoista on myös lisessoinnin kynnyksen madaltaminen.

Markku Blomberg

– Meillä on pitkä kokemus yritysten kanssa toimiessamme juuri näistä asioista, joissa pyrimme yrityksiä nyt auttamaan. Olemme miettineet, miten digitalisaatiota voisi käyttää avuksi ja ajatella eri tavalla pakollisten ja tarpeellisten dokumentaatioiden tekemisessä. Yksi palvelun ideoista on myös lisessoinnin kynnyksen madaltaminen, Blomberg mainitsee.

Palveluun voivat eri muodossa olevia materiaaleja ladata kaikki y-tunnuksen omaavat yritykset ja yhteisöt. Vastuu sisällöstä on julkaisijalla. Käyttäjät näkevät materiaalista etukäteen asiakkaiden kommentit, suosittelut sekä latausmäärät.

Ceverte Oy:n mukaan palvelulle on kysyntää. Lisäksi internet tarjoaa samantien kansainväliset markkinat, sillä palvelulle löytyy myös englanninkielinen käyttöliittymä.