Parin sadan euron kännykkälasku järkytti – syynä soitot numerotiedusteluun

Numerotiedusteluihin ja yritysten maksullisiin asiakaspalvelunumeroihin soitetut puhelut eivät yleensä sisälly matkapuhelimen pakettiliittymän kuukausimaksuun. Tämä tieto yllättää vieläkin monet suomalaiset.

Kuva: Yle

Juuri eläkkeelle jäänyt helsinkiläismies kertoi Ylelle yllättyneensä ikävästi saadessaan viimeisimmän puhelinlaskunsa. Odotetun kahdenkymmenenviiden euron sijaan postiluukusta tipahti kahden sadan euron lasku. Syy selvisi laskun erittelystä. Mies oli työssään tottunut kyselemään numerotiedustelusta tarvitsemiaan numeroita ja jatkoi samaa tapaa eläkkeelläkin.

Numerotiedusteluihin ja maksullisiin asiakaspalvelunumeroihin soitetut puhelut eivät kuitenkaan yleensä sisälly matkapuhelimen pakettiliittymän kuukausimaksuun. Lyhyidenkin tiedustelujen hinnat voivat sen tähden maksaa muutamasta eurosta yli kymmeneen euroon puhelulta.

Numerotiedustelussa maksavat lisäpalvelut

Mitä pidempään puhelusi numerotiedusteluun kestää, sitä enemmän maksat.

Lisää hintaa saattaa tulla numeron lähettämisestä tekstiviestinä matkapuhelimeesi ja puhelun yhdistämisestä. Myös puhelun alkamisesta voidaan laskuttaa tietty summa.

Nykyisin numeropalvelussa kysytään usein minkälaisesta asiasta on kyse, ja voidaan tarjoutua tarkistamaan bussien aikatauluja ja kauppojen aukioloaikoja. Myös teatterilipun tai hotellihuoneen varaaminen onnistuu puolestasi. Tämä kaikki tietysti maksaa.

Todella kalliiksi puhelu voi tulla, jos soitat numerotiedusteluun ja pyydät yhdistämään maksulliseen yritysnumeroon. Silloin alkaa raksuttaa kyseisen palvelunumeron voimassa oleva taksa.

Yleensä yritykset käyttävät yleistä tasoa kalliimpia asiakaspalvelunumeroita. Näissä numeroissa jonottaminenkin useimmiten maksaa.

Verkossa asiointi tulee halvemmaksi

Halvemmalla pääsee, jos hakee numerot itse yritysten ja virastojen nettisivuilta ja hoitaa asiansa suoraan verkossa.

– Ongelmia tulee niille, jotka eivät pysty hakemaan tietoa netistä, lakimies Miina Ojajärvi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta sanoo.

Etenkin ne eläkeläiset, joilla ei ole nettiyhteyttä joutuvat kyselemään numeroita tiedustelusta ja hoitamaan asioitaan soittamalla yritysten ja virastojen maksullisiin asiakasnumeroihin.

Tästä voi tulla iso lisälasku kiinteän kuukausiveloituksen päälle. Se tuntuu eläkeläisten lisäksi muidenkin pienituloisten esimerkiksi työttömien ja opiskelijoiden lompakoissa.

Älypuhelimet nakertavat numerotiedustelujen asemaa

Älypuhelimet eivät ole tehneet ainakaan vielä numerotiedusteluja tarpeettomiksi. Niihin turvaudutaan vanhan tottumuksen lisäksi silloin, kun on kiire, numero halutaan saada nopeasti ja myös itse asia hoidettua pikaisesti.

Suurin numeronvälittäjistä on Fonecta 020202-numerollaan. Toiseksi suurin toimija alalla on Eniro Finland. Se ylläpitää 0 100 100 -numeropalvelua. Suomen 16 100 Oy ylläpitää numeroja 0300 3000 ja 0200 16100. Vanhin numerotiedusteluista on useamman puhelinyhtiön omistama 118.

Numeropalveluiden hintojen vertailu on vaikeaa. Esimerkiksi lisäpalvelut ja erilaiset laskentatavat vaikeuttavat niiden vertailua.