Parvekelasittaja kasvattaa vientiään – "Suomen kilpailukyky on hyvä"

Kouvolalaisen Lumonin vienti kasvoi viime vuonna yli 30 prosenttia ja tänä vuonna se tavoittelee samaa kasvua. Markkinointijohtajan mukaan suomalaistuotteiden kilpailukyky ulkomailla on hyvä, kunhan yhtiö tuntee asiakkaansa ja sen tuotekehittely on ajan tasalla.

vienti
Lumonin korjausparveke
Lumon

Parveke- ja terassijulkisivujen toimittaja Lumon tavoittelee voimakasta viennin kasvua. Kouvolalaiskonsernin vienti kasvoi viime vuonna yli 30 prosenttia ja tänä vuonna se tavoittelee samaa kasvua.

Markkinointijohtaja Antti Vänskä kertoo, että yhtiön runsaan sadan miljoonan euron liikevaihdosta tällä hetkellä noin 40 prosenttia tulee viennistä.

– Mikäli tämän vuoden vientitavoitteet täyttyvät, vuoden kuluttua ehkä jo puolet liikevaihdosta saadaan maan rajojen ulkopuolelta.

Suomen kilpailukyky on hyvä

Elinkeinoelämän yleisnäkymät Suomessa ovat olleet synkät jo pitkään. Esimerkiksi kustannuskilpailukykyämme moititaan yleisesti huonoksi.

Myös Kymenlaaksossa on kärsitty heikosta suhdanteesta. Lumonin esimerkki kertoo päinvastaista.

Vänskän mukaan suomalaistuotteiden kilpailukyky ulkomailla on hyvä, kunhan yhtiö tuntee asiakkaansa ja sen tuotekehittely on ajan tasalla.

– Asiakkaita on kuultava tarkalla korvalla. Kunkin markkina-alueen erityispiirteet pitää tietää ja ne pitää huomioida tuotekehityksessä, markkinointijohtaja listaa menestyksen avaimia.

Lumon vie parveke- ja terassijulkisivurakenteita pääasiassa Skandinavian maihin, Espanjaan ja Pohjois-Amerikkaan. Kotimaassa Lumon on markkinajohtaja, ja vastaava asema sillä on käsillä myös muissa Pohjoismaissa.

Euroopassa kova kilpailu

Euroopassa parvekelasitukset on hyvin kilpailtu toimiala. Yhdysvalloissa parvekkeiden ja terassien lasittaminen sen sijaan on uutta, joten siellä markkinoilla on tilaa. Lumonin ainoa Suomen ulkopuolinen tehdas onkin Yhdysvalloissa.

– Euroopan toimitukset valmistamme kotimaassa. Myös tuotekehitys tapahtuu Suomessa, Antti Vänskä sanoo.