1. yle.fi
  2. Uutiset

Aikamatka 1600-luvulle – barokkimusiikkia suolikielillä

Oulun seudun vanhan musiikin festivaaliviikko huipentuu sunnuntaina, kun oululaismuusikoista kootun The Seasons Ensemblen solistiksi saapuu venäläinen huippuviulisti Dmitri Sinkovski. Luvassa on hieno aikamatka 1600-luvulle, sillä muusikot soittavat barokin aikakaudelle tyypillisillä instrumenteilla.

Kotimaan uutiset
The Seasons Ensemble harjoittelee Händelin Concerto grossoa B-duuri
The Seasons Ensemble harjoittelee Händelin Concerto grossoa B-duuri.

Oulun Madetojan musiikkikeskuksen luokassa on hikinen tunnelma. Oululaisista muusikoista koottu The Seasons Ensemble -orkesteri harjoittelee kiivaasti ollakseen valmis sunnuntain konserttiin. Loppuunmyyty konsertti on tällä viikolla järjestettävän Oulun seudun vanhan musiikin festivaalin huipentuma.

Erityistä sähinää harjoitteluun tuo se, että orkesteri säestää sunnuntaina venäläistä, maailman parhaaksi barokkiviulistiksi mainittua Dmitri Sinkovskia. Orkesteri odottaa yhteistyöstä mielenkiintoista.

Hän improvisoi tosi paljon esityksissään.

Artto Vanhala

– Hän improvisoi tosi paljon esityksissään. Ne eivät ole mitään ennalta suunniteltuja asioita, vaan hän reagoi päällä olevaan tunnelmaan, kuvailee huippusolistia The Seasons Ensemblen johtaja, konserttimestari ja Oulun seudun vanha musiikki ry:n varapuheenjohtaja Artto Vanhala.

Sävellykset puolivalmisteita

Sunnuntain konsertissa kuullaan Vivaldiin Neljä vuodenaikaa ja Il Gardellino. Händeliltä esitetään Concerto grosso B-duuri. Kukaan ei tiedä ihan tarkkaan, miltä esimerkiksiHändelin tai Vivaldin musiikki kuulosti syntyaikanaan 1600-luvulla, sillä barokin ajan sävellykset antavat tulkinnalle paljon tilaa.

Barokin aikakaudelle on tyypillistä, että kappaleet on sävelletty tavallaan puolivalmiiksi.

Artto Vanhala

– Barokin aikakaudelle on tyypillistä, että kappaleet on sävelletty tavallaan puolivalmiiksi. Se mitä nuoteissa lukee, ei ole vielä pelkästään se musiikki, Vanhala kertoo.

Vielä keskiviikon harjoituksissa The Seasons Ensemble soitti nykyaikaisilla soittimilla, mutta sunnuntaina asiat ovat toisin. Silloin yleisölle on luvassa aikamatka 1600-luvulle, kun soittajat käyttävät samanlaisia soittimia kuin barokin aikakaudella.

– Jousisoittimissa on muun muassa suolikielet ja hyvin erilaiset jouset, joilla ei pysty soittamaan yhtä voimakkaasti veto- ja työntöjousta. Soittotapa on enemmän puheenomainen. Barokkimusiikissa on olennaista, että siinä ei ole valtavan pitkiä linjoja, vaan kappaleet rakentuvat kuin puheenomaisista lauseista. Pääsemme sunnuntaina varmasti sellaiseen tunnelmaan, mitä Vivaldi itse soittaessaan on voinut kokea, maalailee Vanhala.

Lue seuraavaksi