Lapkon Ville Malja: Kaupallisuus voi olla hyvä kaveri, mutta jos sille antaa liikaa valtaa, tulee ongelmia

Lapko-yhtyeen laulaja-kitaristi Ville Malja uskoo, että musiikkibisneksessä ei ole enää olemassa suoraa väylää artistista yleisöön. – Siinä välissä on aina niitä hapankaalinhajuisia kaupallisia käsiä satamäärin, se vaan pitää hyväksyä, Malja hymähtää.

kulttuuri
Lapko-yhtyeen laulaja-kitaristi Ville Malja vetämässä työpajaa MARS-tapahtumassa.
Lapko-yhtyeen laulaja-kitaristi Ville Malja vetämässä työpajaa MARS-tapahtumassa Seinäjoen Rytmikorjaamolla.Olli Koski / Yle

SeinäjokiArtistien ja esiintyjien visuaalisuus ulkonäöstä ja tyylistä levynkansiin ja yhtyeiden logoihin on usein tarkkaan harkittu kokonaisuus. Lapko-yhtyeen laulaja-kitaristi Ville Malja uskoo, että nykyään imagojen läpi nähdään aiempaa helpommin.

– Takavuosina, mitä muistan 80-lukua jonkun verran, oli esimerkiksi Pauli Hanhiniemen Perunateatterilla ehkäpä ajatus siitä, että meillä on vaan flanellipaidat ja farkut, eikä me olla kelattu tätä ollenkaan. Ehkä sitäkin oli kuitenkin mietitty jonkun verran, ja olihan sekin jonkinlainen valinta, Malja pohtii.

Laulaja puhui keskiviikkoiltana musiikkitapahtuma MARS:issa Seinäjoen Rytmikorjaamolla artistien ja esiintyjien tyylistä sekä visuaalisuudesta ylipäänsä. Malja uskoo, että alalle tulevat nuoret artistit tietävät nykyään jo aloittaessaan, että heidät ajetaan tietyn mankelin läpi. Hän uskoo myös yleisön odottavan että artistit ovat viimeisen päälle hiottuja.

– Musiikki on siinä ikään kuin puoli ruokaa.

Kaupallisuutta pitää käsitellä oikein

Ville Malja pitää yhteiskuntaa kokonaisuudessaan nykyään "yli-yli-ylikaupallistuneena". Tämä näkyy hänen mukaansa muun muassa siinä, miten mitä tahansa sisältöä aletaan samantien paketoimaan ja miettimään, miten se tarjotaan kuluttajille.

– Tuntuu, että ei ole enää olemassakaan sellaista väylää, että olisi artisti ja sitten yleisö. Siinä välissä on aina niitä hapankaalinhajuisia kaupallisia käsiä satamäärin, se vaan pitää hyväksyä, Malja miettii hymyillen.

Kaupallistuminen näkyy hänen mielestään myös siinä, että vasta menestyksensä alussa olevilta henkilöiltä lanseerataan jo vaatemallistoja ja hajuvesiä, vaikkei musiikillisia näyttöjä vielä olekaan olemassa.

Laulaja sanoo kuitenkin suhtautuvansa kaupallisuuteen niin kuin tyhmänrohkeaan teinipoikaan.

– Oikein käsiteltynä se on erittäin hyvä kaveri ja sitä voi vähän höynäyttää, mutta jos sille antaa liikaa valtaa, on ongelmissa ja tulee jälkipyykkiä.