Suomalaislapsille hyvinvointia metsästä – metsä innostaa ja rauhoittaa

Metsä tuottaa hyvinvointia pienille lapsillekin. Kahdeksan museota tallensi kahden vuoden ajan aineistoa Suomen lasten ja nuorten luontosuhteesta ”Ihan pihalla!” -hankkeessa. Nyt aineisto on koossa. Metsäsuhdetta koskeva materiaali on tallessa Metsämuseo Lustossa.

Kotimaa
lapset tutkivat lahoa puunrunkoa sateisessa metsässä
Metsässä riittää tutkimista.YLE Helsinki

Metsämuseo Lusto Punkaharjulla keskittyi "Ihan pihalla!" -hankkeessa metsäsuhteeseen. Aineistoa saatiin laajasti päiväkotilapsista lukiolaisiin saakka. Metsä osoittautui aivan erityiseksi ympäristöksi. Kahden vuoden aikana kerätty aineisto osoittaa, että metsä on sekä innostava että rauhoittava ympäristö.

Tallennettuun aineistoon kuuluu Savonlinnan ja Punkaharjun lukiolaisten metsäaiheisia aineita ja liki kaksituhatta Luonto-Liiton "Salaperäinen metsä” -kirjoituskilpailuun saatua 5-8-luokkalaisten kirjoitusta. Erityisen antoisaa on ollut päiväkotilasten metsäpuuhien dokumentointi. Tietoa kerättiin kolmessa päiväkodissa Savonlinnassa ja yhdessä päiväkodissa Lappeenrannassa. Lasten toimintaa havainnoitiin, heitä haastateltiin ja heidän itse keksimiä metsäisiä satuja kerättiin. Arvokasta tietoa saatiin päiväkotien henkilökunnalta.

– Nämä päiväkotiammattilaiset kertoivat todella paljon niitä hyvinvointivaikutuksia, joita se metsä niille päiväkotilapsille antaa. Se on aivan loputon mielikuvitusta inspiroiva paikka näille lapsille. Metsää ei voi leikkiä loppuun kuten valmiita leluja, joihin kyllästyy. Metsä on ikään kuin loppumaton aarreaitta, kertoo Metsämuseo Luston amanuenssi Reetta Karhunkorva.

Metsä vaikuttaa lapsiin monella tavalla. Metsässä on tilaa riehakkaaseenkin menoon. Metsästä löytyy kaikille tarpeeksi materiaalia ja riitely vähenee. Päinvastoin on paljon mahdollisuuksia yhteisiin puuhiin. Esimerkiksi majojen rakentaminen yhdessä kasvattaa lasten ja koko päiväkotiryhmän yhteishenkeä, aikuiset mukaan lukien.

– Metsä myös vapauttaa lapsia. Hiljainen ja ujo lapsi saattaa osallistua ja puhua aktiivisemmin metsässä. Metsässä lapset saattavat avautua huolistaan ja suruistaan ihan toisella tavalla kuin jossakin muussa ympäristössä. Meidän kannattaisi huolehtia että käydään siellä metsässä, Reetta Karhunkorva kertoo.

Tutkittavaa vuosiksi, vihjeitä arkipäivään

Erityisen kattava materiaali saatiin valtakunnallisesta ”Salaperäinen metsä” -kirjoituskilpailusta. Siitä riittää aineistoa moneenkin tutkimukseen. Hyvä kokonaisuus on myös Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampuksella opettajaksi opiskelevan Raisa Savolaisen pro gradu -tutkielmaa varten keräämä sadutusaineisto. Päiväkodeista saatu materiaali sisältää puolestaan erilaisia tapauskuvauksia. Kaikkiaan aineistoa on vaikka tohtorinväitöksiin.

Lasten kasvattajille ”Ihan pihalla! ” -aineisto antaa selkeitä vinkkejä.

– Varhaislapsuudessa suomalaisilla lapsilla muodostuu läheinen metsäsuhde, koska päiväkodit toimivat niin paljon lähimetsissä. Pienikin metsä päiväkodin vieressä riittää. Myös monet vanhemmat vievät vielä lapsia marjastamaan, sienestämään ja majaa rakentamaan ja nuotioretkille. Kouluunmenovaiheessa alkaa tulla jo kaikkea muuta harrastusta. Siinä vaiheessa olisi hyvä vielä panostaa metsäsuhteeseen. Se on aikuisten innosta kiinni. Metsällä on monia hyvinvointivaikutuksia, joita muilla luontoympäristöillä ei ole, Reetta Karhunkorva vielä korostaa.