Alaselkä vaivaa? Fysioterapeutti neuvoo: Älä ainakaan jää sänkyyn makaamaan

Alaselkävaivat ovat varsin tavallisia aikuisväestön keskuudessa. Asiantuntija tietää, että useimmiten paras tapa päästä eroon ikävästä selkävaivasta on lähteä sitkeästi liikkeelle.

terveys
Kuntosalilaitteita kntosali Sporttitallilla Hämeenlinnassa.
Kati Turtola / Yle

Alaselän kipu voi olla kivistystä, tasaista särkyä, terävää ja sähköiskumaista. Toisinaan siihen liittyy myös alaraajan säteilyoireita. Ikäviä tuntemuksia kaikki.

Hämeenlinnalainen fysioterapeutti Ville Suomalainen kertoo, että alaselän vaivat ovat todella tavallisia. Noin 80 prosentilla ihmisistä alaselkä on joskus kipeänä elämän aikana. Jos vastaantulevilta aikuisilta ihmisiltä kysyttäisiin heidän selkänsä vointia viimeisen kuukauden aikana, kolme tai neljä kymmenestä kertoisi selän vihoitelleen jollakin tavalla.

– Oikeastaan kipukokemus on aina hyvin yksilöllinen. Jokainen on aina omanlaisensa, tietää fysioterapeutti Ville Suomalainen.

Uskomukset ja negatiivisuus ruokkivat kipua

Suomalainen harmittelee, että usein hänen asiakkaillaan on vääriä uskomuksia ja syvälle juurtuneita luuloja tai vääriä neuvoja siitä, miten kipeää alaselkää voi kohdella.

Fysioterapeutti Ville Suomalainen Yle Hämeenlinnan stusiossa.
Fysioterapeutti Ville Suomalainen kohtaa työssään joka päivä asiakkaita, joiden alaselkä vihoittelee.Kati Turtola / Yle

– Kaikki semmoiset rajoitukset, missä sanotaan, että älä taivuta selkääsi tai vältä tätä, niin niillä voi olla aika pitkäkantoisia seurauksia. Ihminen tulkitsee, että mun ei ikinä pidä taivuttaa selkää eteenpäin.

Varomalla selkäänsä ja rajoittamalla omaa liikkumistaan saattaa itse ruokkia omia selkävaivojaan.

– Joskus ihmiselle kehittyy sellainen ajattelumalli, että mitä jos poimin tuon kynän tuosta lattialta, niin mitä mun selälle tapahtuu. Harvoin siinä tapahtuu yhtään mitään, saattaapa selkä ruveta liikkumaankin vaikka paremmin. Mutta jos ne tuntemukset, tunteet ja negatiivinen ajattelu pääsevät vaikuttamaan siihen, kuinka omaa kehoaan käyttää, niin ne saattavat ruveta ruokkimaan sitä kipua, pohtii Suomalainen.

Lähde sitkeästi liikkeelle

Työssään selkävaivaisia joka päivä kohtaava Suomalainen ei kannusta alaselän ongelmista kärsivää jäämään aamulla sängyn pohjalle.

– Ei missään tapauksessa saa jäädä sänkyyn makaamaan, pitää lähteä liikkeelle, rohkaisee Suomalainen.

Kaikista tärkein asia on, että itsellä on semmoinen luottamus selkään.

Ville Suomalainen

Fysioterapeutin neuvojen mukaan liikuntatavalla ei niinkään ole merkitystä. Kaikki tavat ovat yhtä hyviä, jos ne ovat itselle mieluisia.

– Ei siitä ole oikeastaan minkäänlaista tutkimusnäyttöä, että jokin tietynlainen liikunta olisi sen parempaa kuin toinen. Tärkeintä on, että ihminen tekee sitä liikettä. Kävelylenkit, juoksulenkit, erilaiset harjoitteet tai kuntosali, luettelee Suomalainen.

Kipeän alaselän akuuttivaiheessa ja tilanteessa, jossa epäillään välilevyn pullistumaa, voi Suomalaisen mukaan olla järkevää muun muassa välttää eteenpäin taivutusta.

– Mutta kun kipu on hävinnyt, pitää pyrkiä ihan normaaliin, miten arkielämässä selkää käyttäisi. Varmaan kaikista tärkein asia on, että itsellä on semmoinen luottamus selkään. Pitää uskoa siihen, että se kyllä kestää, neuvoo Ville Suomalainen.

Selkäkipu viestii muutoksen tarpeesta

Selkäkipu on kehon merkki ihmiselle siitä, että omissa liikkumistavoissa tai toiminnassa olisi tehtävä jokin muutos.

– Että nyt tarvis tehdä jotain. Se ei tarkoita, että mitään on menossa välttämättä rikki tai mitään pahaa olisi tapahtumassa. Selkäkipu tulee, yleensä se kestää viikon kaksi, sitten se rupeaa häviämään samalla tavalla kuin vaikka tavallinen nuha-flunssa. Jostain syystä osalla ihmisistä se pitkittyy, kuvailee fysioterapeutti Ville Suomalainen tavallisimpia alaselän ongelmia.

Alaselän ongelmat ja niiden yleisyys selittyvät fysoterapeutti Suomalaisen mukaan sillä, miten teemme töitä. Usein joko alikuormitamme tai ylikuormitamme selkäämme.

– Työelämähän on nykyään sellaista, että joko tehdään vähän liikaa tai liian vähän. Jos työhön liittyy paljon tavaroiden nostelua, se saattaa olla yksi kuormitustekijä. Vastaavasti paikallaan istuminenkin aiheuttaa ongelmia. Varsinkin, jos omalla ajalla ei juuri liikuta tai harrasteta liikuntaa, nämä työt altistavat selän kipeytymiselle, miettii Suomalainen.