1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Aidan vetäminen satavuotiaalle kanavalle nosti kylän kapinaan – "Kohta viranomaiset turva-aitaavat järvetkin"

Liikennevirasto aikoo aidata parikymmentä kanavaa eri puolilla Suomea, kun vesiväylien turvallisuutta saatetaan ajan tasalle. Heinävedellä turva-aitaa ja asukkaiden laiturirakennelmien purkamista vastustetaan kiivaasti.

Kanavien turvallisuuteen kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Tämä varoituskyltti on Saimaan kanavan varrelta. Kuva: Yle

Liikennevirasto pyrkii lähivuosien aikana pystyttämään kilometrien mitalta turva-aitaa kanavien ympärille eri puolilla maata. Taustalla ovat vuosien myötä tiukentuneet turvallisuuskäytännöt.

– Kanavien turvallisuus halutaan tuoda tämän päivän mukaiseksi. Kanavien sulkuporttien kohdalle rakennetaan asetuksen mukaiset korkeammat aidat ja samalla tapauskohtaisen harkinnan perusteella vedetään matalampaa turva-aitaa kanavan ympärille, sanoo tarkastaja Arttu Vasara Liikennevirastosta.

Vasaran mukaan yli puolet Suomen 41 sulkukanavasta on vielä aitaamatta.

– Tässä tullaan oikeastaan vähän jälkijunassa, koska turvallisuusasetus tuli voimaan jo vuonna 2004. Kyllä tässä hommaa riittää tuleviksi vuosiksi.

Kyläyhdistyksen kapinaliike

Ristiriidoitta aitojen pystyttäminen ei ole sujunut, kun kansalaisten arkielämä ja viranomaisten turvallisuusharkinta ovat törmänneet toisiinsa. Heinävedellä on syntynyt katkera kiista aidan rakentamisesta ensi kesänä Varistaipaleen ja Taivallahden kanavien ympärille.

Kyläyhdistyksen mukaan aitaamisen lisäksi asukkaat on määrätty purkamaan veneilyyn ja uimiseen käytetyt portaat ja laiturirakennelmat, joita osalla kiinteistönomistajista on ollut kanavissa kymmenien vuosien ajan.

– Täällä on ollut kanava yli sata vuotta, ja kukaan ei muista, että sinne olisi ihminen hukkunut.  Kanavat ovat olleet osa elämää sukupolvien ajan ja nyt sitten on keksitty, että ne ovat vaarallisia ja tarvitaan aita, sanoo kyläyhdistyksen puheenjohtaja Matti Vihma.

Vihma harmittelee teräsaidan rumentavan maisemaa ja vakuuttaa, että kyläläiset ovat vuosikymmenien varrella oppineet elämään aitaamattoman kanavan kanssa.

– Minusta viranomaiset ovat tässä taas menneet liian pitkälle. Missä on aikuisten ihmisten oma vastuu, etteivät mene kanavaan hukkumaan. Tätä menoa Suomen järvet turva-aidataan ja peitetään lainapeitteellä, etteivät ihmiset putoa veteen.

– Kaikki tässä tehdään, jotta Liikennevirasto pyörtäisi päänsä, mutta vastaanotto on ollut aika nuivaa. Siihen me kuitenkin pyrimme, ettei niitä rakennelmia tehtäisi ainakaan ihan nykyisten piirustusten mukaan, Vihma sanoo.

Liikennevirastosta kerrotaan, että asukkaat ovat yleensä ottaneet kanavien turvallisuuden kohentamisen myönteisesti vastaan. Asukkaiden mielipiteet otetaan myös mahdollisuuksien mukaan huomioon.

– Heinävedellä asiasta on ollut keskustelua. Mutta asetuksia pitää tietysti noudattaa, tarkastaja Arttu Vasara sanoo.