Ääriryhmien houkuttelevuutta kitkevän kilpailun voitto Suomeen

Turun kauppakorkeakoulun opiskelijaryhmän perustama Choose Your Future -hanke on niittänyt menestystä Yhdysvalloissa. Yksi hankkeen tuotoksista on kotoutumista helpottava mobiilisovellus.

Kotimaa
Turun kauppakorkeakoulun opiskelijat esittelevät Global Digital Challenge -palkintoa.
Tommi Pirilä

Turun kauppakorkeakoulun opiskelijaryhmä on valittu parhaana sosiaalisen median hyödyntäjänä kansainvälisessä radikalisoitumista vastustavassa kilpailussa Yhdysvalloissa.

Maamme pystyy mihin vain, kunhan lopetamme negatiivisuuden ja toistemme mollaamisen.

Tommi Pirilä

Yhdysvaltain ulkoministeriön ja Facebookin järjestämässä kisassa yliopistojen piti löytää uusia keinoja heikentää ääriryhmien houkuttelevuutta, muun muassa sosiaalisen median avulla. Mukana oli 45 yliopistoa ympäri maailmaa.

Turkulaisten Choose Your Future -hanke voitti Global Digital Challenge -kilpailun, jossa etsittiin parasta kampanjaa ja parasta Facebookin hyödyntäjää.

Mobiilisovelluksia ja tapahtumia

Turkuun voiton tuoneessa Choose Your Future -hankkeessa on mukana viisikymmentä markkinoinnin opiskelijaa. He ovat tuottaneet sisältöä kotouttamista helpottavaanAbout Turku-mobiilisovellukseen.

Kilpailun järjestäjät pitivät kampanjan jokaista osa-aluetta hyvin toimivina.

Tommi Pirilä

About Turku -mobiilisovelluksen ideana on tarjota maahanmuuttajille omalla kielellä tietoa heidän uudesta asuinpaikastaan. Turun kauppakorkeakoulun ja espoolaisen startup-yritys Funzin sovellus toimii arabian ja englannin kielillä.

Lisäksi hankkeessa järjestettiin sosiaalisen median avulla erilaisia tapahtumia, kuten jalkapallo-ottelu turvapaikanhakijoiden ja suomalaisten välillä sekä vaatekeräys vastaanottokeskuksiin.

Facebook ja Yhdysvaltain ulkoministeriö rahoittamaan hanketta?

Choose Your Future -hankkeen vetäjä Tommi Pirilä myöntää, että tunnustusta on mukava saada. Varsinainen työ on kuitenkin vasta alkuvaiheessa.

– Meillä on niin paljon osaamista Suomessa, että nyt se vaan pitää saada osaksi tekemistä. Maamme pystyy mihin vain, kunhan lopetamme negatiivisuuden ja toistemme mollaamisen ja keskitymme ratkaisuihin ongelmien vatvomisen sijaan.

Sekä Facebook että Yhdysvaltain ulkoministeriö ovat ilmaisseet alustavaa mielenkiintoa rahoittaa hanketta, jotta mallia voidaan laajentaa sekä Suomessa että Euroopassa.

– Kilpailun järjestäjät pitivät kampanjan jokaista osa-aluetta hyvin toimivina. He arvostivat erityisesti sitä, miten ne oli integroitu tukemaan toinen toisiaan. Jäämme innolla odottamaan heidän ehdotustaan mahdollisesta kampanjan jatkosta, Tommi Pirilä sanoo.