Ilmaiset ostoskierrokset saavat aasialaisturistit varovaiseksi: "Kiinassa se merkitsee ostopakkoa"

Kemin kaupunki ja yrittäjät järjestävät aasialaisille asiakkaille opastettuja ostoskierroksia keskustan kauppoihin. Kierros on ilmainen eikä ostopakkoa ole, mutta yleensä kierrokselle ei ole yhtään osallistujaa.

Kotimaa
Kiinalaisturisteja Kemin hotelli Cumuluksen aulassa.
Kyösti Vaara / Yle

Kemin kaupunki ja yrittäjät haluavat pidentää kaupungissa vierailevien aasialaisten lumilinna- ja jäänmurtajaturistien viipymää ja taloudellista vaikutusta järjestämällä tulijoille opastettuja ostoskierroksia. Into kauppakierrokselle lähtemiseen on kuitenkin ollut vähissä.

Tänä talvena kierroksia on järjestetty jo kymmenkunta, mutta useimmilla kierroksilla ei ole ollut yhtään osallistujaa. Vain neljälle shoppailukierrokselle on saatu myös turisteja matkaan.

Miksi opastettu ostoskierros ei kiinnosta? Kemin matkailun kiinalaislähtöinen opas Xueying Zhang tietää ainakin yhden selityksen.

– Kiinalaisessa kulttuurissa se, että joku vie heidät opastetulle kierrokselle, merkitsee ostopakkoa. Kiinassa asia ymmärretään tällä tavoin, Xueying Zhang – eli kemiläisittäin Suvi – kertoo.

– Tässä ei todellakaan ole siitä kysymys, vaan me halutaan tarjota heille elämyspaketti ostosten puitteissa. Tarkoitus on, että he pääsisivät tutustumaan suomalaisiin tuotteisiin.

Yrittänyttä ei laiteta – paras sesonki on vielä edessä

Kemin elinkeinopalvelujen kehittämiskoordinaattori Oili Ruokamo harmittelee ostoskierrosten alhaista suosiota. Hän arvelee syyksi myös sen, että matkalaukkuihin ei juuri tuliaisia mahdu.

– Kiinalaisia liikkuu paljon kaduilla, mutta kaupoissa heitä ei juuri näe. He jättävät rahaa hotelleihin, matkailukohteisiin ja takseille, mutta kaupoissa asiointi on vähäistä, Ruokamo sanoo.

Matkailujäänmurtaja Sampo ja Lumilinna vetävät hyvin aasialaisia turisteja. Matkailujäänmurtaja Sampon arvioidaan houkuttelevan tällä kaudella 7000 aasialaisturistia, valtaosa Kiinasta. He viipyvät Kemissä yleensä vain vuorokauden.

Matkailun paras sesonki on vasta tulossa. Sampo risteilee kolme kertaa päivässä ja hotellit ovat täynnä.

– Meillä on lähiviikkoina mahdollisuus saada matkailijoita mukaan näille kierroksille, mikäli tämä kulttuurieste ei tule eteen, kehittämiskoordinaattori Oili Ruokamo sanoo.

6.2. klo 12:54 Korjattu juttua. Ostoskierroksia ei järjestä Kemin matkailu Oy vaan kaupunki ja yritykset yhteistyössä. Kierroksia on järjestetty toistakymmentä, ei parikymmentä.