Somessa nokkeluus on valtaa: Klikinsäästäjät palkittiin vuoden some-ilmiönä

Sosiaalisessa mediassa vaikutusvalta kuuluu sille, joka on sekä ytimekäs että hauska, ja osaa lisäksi reagoida toisten ihmisten viesteihin, tiivistävät vuoden somevaikuttajan ja some-ilmiön titteleillä palkitut Karoliina Korhonen ja Lauri Skön

Ylen aamu

Torstain SomeAwards -gaalassa palkittiin sosiaalisen median onnistumisia some-pomoista some-yrityksiin.

Some-ilmiöksi valittiin Facebookin Klikinsäästäjät, sivusto, joka paljastaa, mitä epäselvät ja klikkaamaan houkuttelevat netin uutisotsikot jättävät kertomatta.

Klikinsäästäjät on innostanut yhteiskunnalliseen ja mediakriittiseen keskusteluun yli 96 400 ihmistä. Sivuston perustajan ja ylläpitäjän Lauri Skönin mukaan klikkauksia kalasteleva tapa otsikoida pahimmillaan johtaa ihmisiä harhaan.

– Esimerkiksi otsikko "Tämä pieni ele pelastaisi monelta auto-onnettomuudelta" tarkoitti pään kääntämistä, hän kuvailee.

Skön kertoo, että on päässyt keskustelemaan journalismista myös itse "sylttytehtaalle" eli onnistunut vaikuttamaan mediatalojen nettijuttuihin.

Skön kertoo viestitelleensä otsikoista hyvässä hengessä muun muassa Ylen ja MTV3:n kanssa, ja että Iltalehti on pyrkinyt parantamaankin otsikointiaan ja onnistunut siinä.

– Mediat ovat ymmärtäneet Klikinsäästäjien roolin sparraajana eikä vain ivailevana sivustona, Skön kertoo.

Reagoi muihin ihmisiin

SomeAwardsin somevaikuttajaksi palkittiin Karoliina Korhosen perustama nettisarjakuva Finnish Nightmares.

Sivusto kuvailee suomalaisille tyypillisiä kiusallisia tilanteita ja sosiaalisia paineita arkisissa tilanteissa, kuten bussipysäkin jakamista tuntemattomien seurassa tai kuulumisten vaihtoa puolitutun naapurin kanssa.

Korhosen ja Skönin mukaan ihmisten kiinnostuksen ja osallistumisen herättämisen salaisuus piilee yhdistelmässä ytimekkyyttä, huumoria ja aktiivista läsnäoloa. Korhonen itse kommunikoi tiivisti sivustonsa seuraajien kanssa ja näyttää olevansa läsnä.

– Ei riitä, että poustaa jotain ja antaa päivityksen olla. Pitää kommunikoida ja näyttää, että on itse mukana. Se herättää keskustelua, Korhonen kertoo.

Satiiri on tärkeää, jos ihmisen haluaa saada pohtimaan pintaa syvemmältä

Lauri Skön

Hauska viesti on tehokas

Sekä Korhosen että Skönin mukaan nokkela huumori on somen tärkeimpiä keinoja saada kiinnostus heräämään.

– Klikinsäästäjissä oli alusta asti selvää, että satiirinen puoli on tärkeä tekijä, jos ihmisen haluaa saada pohtimaan asioita pintaa syvemmältä, Skön sanoo.

Somessa ollaan sillä mielellä, että piristetään päivää

Karoliina Korhonen

Somevaikuttajan viittaa kantava Karoliina Korhonen muistuttaa, että somessa on osattava olla hauska ja kepeä silloinkin, kun käsittelee vakavaa asiaa.

– Huumori on keskeinen keino, vaikka kaikesta ei voikaan vitsailla. Somessa ollaan sillä mielellä, että piristetään päivää, Korhonen sanoo.