Miten onnistuu Koulukorjaamon opettajalta digiloikka?

Ylen Koulukorjaamo seuraa kevään ajan, kuinka luokanopettaja Liisa Pekkanen ottaa opetukseensa kollegansa Markus Humalojan kehittämiä yksilöllisen oppimisen menetelmiä. Pekkanen on aloittanut hiljattain vantaalaisen Veromäen koulun neljännen luokan opettajana. Tietotekniikan monipuolisella hyödyntämisellä on tärkeä rooli opetuksessa.

Kotimaa
Liisa Pekkanen
Liisa PekkanenKalevi Rytkölä / Yle

Veromäen koulun neljännellä luokalla jokainen suunnittelee viikkoaikataulunsa ja opiskelee omaan tahtiinsa. Oppilaat myös arvioivat osaamistaan itse ja ovat vastuussa oppimisestaan. Yhteistyötä ja yhdessä oppimista korostetaan.

Liisa Pekkanen on aloittanut innostuneena uudessa työssään. Hän toivoo, että onnistuu motivoimaan oppilaitaan kevään aikana oikealla tavalla ja näkevänsä onnistumisen iloa.

– Ihan mukavasti on alkanut. Totta kai, kun oli uusi luokka, niin oppilaat aluksi vähän kokeilivat minua, mutta kyllä me sellainen yhteinen sävel on löydetty tähän toimintaan, hän nauraa.

Pekkasen mielestä nykykoulu tarvitsee uudistumista. Hän toivoo, että entistä paremmin otettaisiin huomioon erilaisten oppijoiden tarpeet.

– On oppilaita, jotka tarvitsevat ihan perinteisiä tehtäviä, ja niitä, jotka voivat tehdä tehtäviä omatoimisesti ja omalla tyylillään.

Liisa Pekkasen mielestään on tärkeää, että tietotekniikan mahdollisuuksia hyödynnetään koulussa ja niitä kehitetään koko ajan. Veromäen koululla ollaan tässä asiassa edelläkävijöitä.

– Digiloikka on hauska sana. Oppilaillehan se on tuttua kotoa ja harrastusten parista, mutta koulumaailmassa sillä on ollut vähäinen rooli. Se on äärimmäisen mielenkiintoinen asia, ja todella hyvillä mielin lähden mukaan.

Pekkanen tietää, etteivät kaikki pidä siitä, että lapset viettävät paljon aikaa ruutujen äärellä.

– Ruutuaikakysymys nousee varmasti esiin. On löydettävä oikea laite oikeaan paikkaan.

Liisa Pekkanen pitää miellyttävänä haasteena oppimateriaalien kokoamista oppilaille itse. Kustantajien valmiisiin materiaaleihin Veromäessä suhtaudutaan kriittisesti. Käyttöön valitaan vain niitä, jotka tukevat yksilöllistä oppimista.

Opettajana Pekkanen haluaa olla mukava ja keskusteleva opettaja, joka asettaa rajat mutta on lähellä ja läsnä.

Hän on toiminut aiemmin muun muassa päätoimisena tuntiopettajana Veromäen koulussa sekä päiväkodin johtajana.

Koulukorjaamo-sarja alkaa tänään maanantaina A-studiossa klo 21, TV1.