Aina valmis somessakin – nykypartiossa opitaan myös viestintätaitoja

Suomen partiolaisten historian suurin suurleiri Roihu 2016 on liekeissä myös sosiaalisessa mediassa. Ensimmäistä kertaa näin iso partiotapahtuma järjestetään aikana, jolloin kuka hyvänsä voi lähettää suoraa videolähetystä kännykällään. Partio on oiva paikka opetella siis myös sosiaalisen median taitoja.

media
Partioleiriläisiä kännykkäkuvan otossa Piiru'14-leirillä
Lounais-Suomen Partiopiiri / Iisa Kinnunen

Jopa 16 000 partiolaisen suurleiri Roihu 2016 (siirryt toiseen palveluun) rakentuu Hämeenlinnaan Lammin Evolle heinäkuussa. Jo nyt iso osa leiriä on sosiaalinen media, jossa roihulaiset toimivat aktiivisesti, kertoo Roihun viestintäjohtaja Linda Pynnönen.

– Ensimmäistä kertaa näin iso partiotapahtuma järjestetään tällaisena aikana, kun somen rooli on näin suuri ja se on jokaisen taskussa mukana. Roihukin on mukana melkein kaikissa suosituimmissa somekanavissa ja meillä on melkein 30 hengen tiimi somea tekemässä.

Roihun somekohderyhmä on laaja, partiolais- ja ei-partiolaisnuorista heidän vanhempiinsa.

– Tavoitteena on, että Roihu tulisi jokaisen kotiin ja iholle koko vuoden eikä jäisi vain siihen kesäviikkoon.

Kommentteja tulee Pynnösen mukaan eri kanavissa kymmeniä päivässä, yksityisviestejäkin joka päivä.

– Ollaan läsnä somessa, vaikka välillä nukutaankin kyllä! Tulee viestejä, kommentteja ja kysymyksiä, ja jokaiseen viestiin pyritään vastaamaan.

Somen merkitys leiriläisille suuri

Sosiaalisen median käytön kasvu näkyy myös partiolaisnuorten ajankäytössä, pohtii Linda Pynnönen.

– Selvästi somessa vietetään paljon aikaa ja ollaan aktiivisia eri kanavissa. Iso yhteiskunnallinen trendi näkyy yhtä lailla partiolaisissa: kyllä kännykät ovat enenevissä määrin kokouksissa mukana, välillä riesaksi asti. Meillä käytetään paljon somea ja leirinkin aikana pitää verkon riittää ja akkuja pitää pystyä lataamaan.

Some avartaa leirikokemuksen isommaksi, laajemmaksi kaikille.

Linda Pynnönen

Roihu-leiri onkin ensimmäinen suurleiri, jossa kännykät saavat olla mukana leiriläisten arjessa, eikä niitä kielletä.

– Aiemmin on ohjeistettu ennen leiriä, että kännykän voit jättää kotiin. Edellisellä, vuoden 2010 leirillä ei tullut mieleen, että kännykällä voisi tehdä muutakin kuin tekstailla, soittaa tai pelata, Pynnönen kertoo.

Suurleirin osallistujan kannalta sosiaalisen median käyttö laajentaa leirikokemusta, pohtii Pynnönen.

– Aiemmin leiriläinen on ollut ehkä enemmän omassa kuplassaan leirillä, kokenut leirikokemuksia, mutta ei ole tiennyt, mitä joku toisenikäinen on leirillä tehnyt. Some avartaa leirikokemuksen isommaksi, laajemmaksi kaikille. Leiriä edeltävä fiilistely ja yhteisöllisyys kasvaa ja samoin myös leirin jälkeen yhteydenpito jatkuu somessa.

Partio ajan hermolla

Partio opettaa nuorelle taitoja elämää varten, ryhmässä toimimista ja luottamusta omiin kykyihin. Nykylapsille ja nuorille tärkeä oppimisen paikka on myös taito luovia sosiaalisessa mediassa.

– Partiossa tekemällä ja kokemalla oppiminen on tosi tärkeä juttu ja nyt sitä päästään kokemaan myös somessa. Nuorille tämä on kiva ympäristö oppia vaikkapa virallisen tahon sometusta: jos menet työpaikkaan, niin siellä on hyvin tiukkaa, mitä somessa julkaistaan ja millä tyylillä, ja meillä voi sitä kokeilla, osaavien tekijöiden opastuksessa.

Partiossa tekemällä ja kokemalla oppiminen on tosi tärkeä juttu ja nyt sitä päästään kokemaan myös somessa.

Linda Pynnönen

Roihun sosiaalisen median vetovastuussa oleva tiimi on pari-kolmekymppisiä ja he koordinoivat toimintaa. Nuorimmat Roihun sometilien käyttäjät leirin aikana ovat 15-16-vuotiaita. Leirillä tehdään toki paljon muutakin kuin sometetaan.

– Leirillä saattaa olla pari ohjelmapistettä, joissa tehdään vaikka omia meemejä, mutta Roihun oma some kääntyy leirin ajaksi enemmän ehkä kotiväen pitämiseen mukana tunnelmassa. Jokainen osallistuja itse somettaa sitten oman halunsa ja kykynsä mukaan leiriltä, kertoo Linda Pynnönen.

Hengennostatusta ja tiedonvälitystä

Esimerkiksi näin Roihu somettaa, kertoo Linda Pynnönen:

Facebookissa (siirryt toiseen palveluun) melkein päivittäin postauksia, joista osa ajankohtaista ja osa etukäteen suunniteltuja, tietyn teeman mukaan. Viime viikolla kehotettiin keksimään nimi leirilehdelle. Jatkokierrokselle lähti kymmenkunta ehdotusta ja leirilehden nimi julkistetaan viimeistään leirillä.

Instagramissa (siirryt toiseen palveluun) keskitytään enemmän nuorempaan yleisöön, jaetaan heitä kiinnostavia kuvia.

– Snapchatissa päivitetään enemmän kuulumisia ja kurkistetaan kulissien taakse, mitä on meneillään.

Youtubessa (siirryt toiseen palveluun) on tarjolla fiilistelyvideoita Roihusta. Lisäksi Roihu-uutisten ensimmäinen lähetys on jo tullut julki. Tyttöpartioryhmä pitää vlogia Roihun kanavalla.

Twitterissä (siirryt toiseen palveluun) tarjotaan sisältöä leiriläisten vanhemmille, medialle ja muille sidosryhmille.

Periscope (siirryt toiseen palveluun) otettiin käyttöön lennosta vuoden alussa. Toistaiseksi on ollut yksi usein kysytyt kysymykset -livesessio. Tammikuun lopussa, kun ilmoittautumisen ensi aalto päättyi, välitettiin tunnelmia valvojaisista, seurattiin ilmoittautumisen etenemistä ja jännitettiin lopullista lukua. Suunnitteilla on livelähetystä leirin kiinnostavista yhteisistä ohjelmista ja kurkistusta kulisseihin.