Haaksirikkoturistit valtasivat saksalaiskylän – yksi maailman suurimmista rahtilaivoista jo päiviä kiinni joen pohjassa

Lähes 400 metriä pitkä ja kaikkiaan 19 000 konttia vetävä huippumoderni Indian Ocean -alus oli matkalla Hampurin satamaan, kun se sai ohjauslaitevian. Jumittunut laiva jumitti viikonloppuna myös tieliikenteen, kun tuhannet uteliaat tunkivat pikkukylään haaksirikkoista katsomaan.   

Ulkomaat
pohjastaan juuttunut laiva
CSCL Indian Oceanin irrotusyritykset eivät onnistuneet viikonloppuna, kun kova tuuli painoi alusta entistä tiiviimmin kiinni joen pohjaan. Aluksen vapauttamista vaikeuttaa, että maailmassa ei ole koskaan vielä tapahtunut vastaavaa onnettomuutta.Lars Klemmer / EPA

CSCL Indian Ocean on yksi maailman suurimmista laivoista. Aluksen piti kiinnittyä keskiviikkoiltana Hampurin Eurogate-terminaaliin, kun se noin 30 kilometriä ennen määränpäätään ilmoitti liikennekeskukselle olevansa ohjauskyvytön.

Lähes 400 metriä pitkä ja 59 metriä leveä alus ajautui väylältä sivuun ja on siitä lähtien maannut Elbejoen pohjalietteessä. Aluksen syväys haverihetkellä oli 11 metriä. Kyydissä oli 10 000 merikonttia Hampuriin menossa.

Saksan viranomaiset yrittävät edelleen kuumeisesti miettiä, miten laiva saataisiin irti. Seuraava yritys hinaajien kanssa on aikaisintaan tiistaina. Apuun tarvitaan silloin myös luonnonvoimia eli mahdollisimman korkea nousuvesi.

kartta
Yle Uutisgrafiikka

Kokonaismassaltaan 200 000 tonnia painavasta aluksesta on toistaiseksi pumpattu pois 2 000 tonnia raskasta polttoöljyä sekä 4 000 tonnia tasapainotankkien vettä. Urakka jatkuu vielä 700 tonnilla kevyttä polttoöljyä.

Jos alus ei tiistaina hinaamalla liikahda, edessä on todellisia vaikeuksia. Lähin 70 metriä korkeuteen yltävä konttinosturi löytyy Rotterdamin satamasta. Sellainen tarvitaan, jos lastia pitää purkaa.

Kylä aivan sekaisin

Jättialus on jumittunut Grünendeichin tuhannen asukkaan kylän kohdalle. Viikonloppuna radion liikennetiedotukset toistivat tuntikaupalla samaa sävelmää, kylän läpi kulkeva tie oli täydellisesti tukossa, kun tuhannet haaksirikkoturistit halusivat tulla ainutlaatuista tapausta todistamaan.

Ravintoloitsijat yrittivät ottaa ihmisvirrasta kaiken irti ja osa maanviljelijöistäkin alkoi myydä omilta mailtaan pysäköintipaikkoja.

China Shipping varustamon Indian Ocean valmistui vasta viime vuonna. Asiantuntijat eivät vielä osaa selittää, mikä aiheutti viimeisintä tekniikkaa edustavan ohjausjärjestelmän pimenemisen. Vaaraa ympäristölle ei viranomaisten mukaan kuitenkaan aiheutunut. Ohjauskyvytön alus ajautui pehmeästi pohjaliejuun.

Pehmeä lasku oli onni onnettomuudessa, sillä Indian Ocean on pitempi kuin Elbejoen syväuoma on haverikohdassa leveä. Mikäli alus olisi kääntynyt poikittain, olisi se samalla katkaissut liikenteen Saksan suurimpaan ja Euroopan kolmanneksi suurimpaan satamaan.

Indian Ocean -aluksen mittakaavasta saa käsityksen, kun sitä vertaa Viking Linen suurimpaan matkustajalauttaan. Viking Grace on 218 metriä pitkä ja 32 metriä leveä. Ympäristöjärjestöt ovatkin muistuttaneet, että jättialuksen vakava onnettomuus Elbessä on vain ajan kysymys.