Ratapiha jäi rahatta – laajennuksen lykkääntyminen saattaa jopa jumittaa Kotkan sataman

Valtio ohjaa korjausvelkarahoista lähes 27 miljoonaa euroa Kymenlaakson satamien rataverkon kohentamiseen. Satamalle tärkein kohde jäi ilman rahaa: Kotolahden ratapihan laajennus olisi elintärkeä, kun raideliikenne kasvaa.

raiteet
Yle / Raine Martikainen

Valtion satsaukset Kotkan ja Haminan satamien raideliikenteeseen eivät osuneet sataman näkökulmasta ihan kohdilleen. Tärkeintä satamalle olisi ollut Kotkan Kotolahden ratapihan laajennus, mutta se ei saanut rahoitusta.

Satamien rataosuuksien vahvistamiseen ja sähköistämiseen valtio ohjaa korjausvelkarahoista lähes 27 miljoonaa euroa.

Hamina–Kotkan sataman toimitusjohtaja Kimmo Naski ymmärtää, että rataosuuksien sähköistys ja turvalaitteet on välttämätöntä laittaa kuntoon. Toisaalta koko sataman raideliikenne saattaa jumittua, ellei Kotolahden ratapihaa saada laajennetuksi.

– Olisimme tarvinneet Kotolahden laajennuksen heti. Olemme juuri ja juuri pärjänneet, mutta nyt on näköpiirissä muutoksia, jotka voivat tukkia sataman raideliikenteen. Nordstreamin kaasuputken kakkosvaihe saattaa toteutua, ja silloin olemme ihmeessä. Toisaalta sahatavarakuljetukset ovat voimakkaasti siirtymässä kumipyöriltä rautapyörille, Kimmo Naski luonnehtii.

"Priorisoinnin vaikeus"

Naskin mukaan korjausvelkarahojen jaossa näkyy yhä valtion priorisoinnin vaikeus.

– Ulkomaankaupan ja viennin tarpeet kyllä tunnustetaan, mutta aluepolitiikka ajaa joissakin kohdin ohi. Tasapainon vuoksi rahaa on ohjattu johonkin Kuopion siltaan ja Lappiin, Kimmo Naski toteaa.

Naski on tyytyväinen, että Kymenlaakson satamien toimintaedellytyksiä kohennetaan myös maanteillä, mutta hän pitää tehtäviä satsauksia lähinnä "lääkityksenä". Yhtenä esimerkkinä tästä Naski mainitsee valtatie 26:n päällystyksen, joka hänen mielestään on riittämätön toimi tien liikenneturvallisuuden parantamiseksi.