Iittala yrittää maailmanvalloitusta yhdessä japanilaisen muotibrändin Issey Miyaken kanssa

Lasiin ja keramiikkaan erikoistunut perinteikäs suomalaisyritys Iittala lanseeraa kansainvälisille markkinoille suursatsauksensa, sisustuskokoelman. Se on yhteistyö maailmankuulun muotibrändin, japanilaisen Issey Miyaken kanssa.

kulttuuri
astioita
Iittala / Issey Miyake

Fiskars-konserniin kuuluva Iittala hakee voimakasta kasvua Aasiasta. Yrityksellä on jo vuosia ollut useita myymälöita Japanissa. Viime vuonna Iittala perusti myymälät myös Etelä-Koreaan, Taiwaniin ja Kiinaan, yrityksen kansainvälisestä suhde- ja tiedotustoiminnasta vastaava Siru Nori sanoo.

– Kasvu Aasiassa on tärkeää, se pönkittää yrityksen asemaa myös kansainvälisesti.

Uusin askel Aasian – ja samalla koko maailman – valloituksessa on 30 sisustusesineen kokoelma, joka on luotu ja tuotettu yhdessä kansainvälisesti tunnetun japanilaisen vaatealan muotiyrityksen Issey Miyaken kanssa. Kokoelman nimi on Iittala X Issey Miyake - sisustustuotteita arjen rituaaleihin.

Fiskars-konserniin kuuluva Iittala vastaa kokoelman lasimaljakon sekä keraamisten kuppien, lautasten ja vatien valmistuksesta. Issey Miyake puolestaan tekee tekstiilit: kassit, tyynynpäälliset sekä liinat.

Maljakot suupuhalletaan Suomessa Iittalan lasitehtaassa, keraamiset tuotteet valmistetaan Thaimaassa.

Massiivista markkinointia New Yorkista Tokion kautta Milanoon

Iittala ja Issey Miyake aloittivat yhteisen kokoelmansa suunnittelun neljä vuotta sitten. Hankkeen alullepanijana oli Iittalan muotoilujohtaja Harri Koskinen. Hänellä oli kokemusta vuosien takaa Issey Miyakesta. Koskinen on suunnitellut japanilaisyritykselle rannekelloja ja parfyymipakkauksia.

Kasvu Aasiassa pönkittää yrityksen asemaa myös kansainvälisesti

Siru Nori

Sari Nori kertoo yhteisen muotoilufilosofian olleen pontimena yritysten yhteistyölle.

Meillä on molemminpuolinen kunnioitus brändejämme kohtaan.

Siru Nori

– Keskusteluissa Japanissa huomasimme, että Issye Miyake ja me Iittalassa jaamme samankaltaiset arvot, korostamme ajattomuutta ja yksinkertaisuutta muotoilussa. Meillä on myös molemminpuolinen kunnioitus brändejämme kohtaan.

– Pikkuhiljaa yhteistyö alkoi muotoutua, kokoelma kovia ja pehmeitä kodin esineitä, Nori kertoo.

Uutta esinekokoelmaa markkinoidaan isosti. Parhaillaan yhteistyökumppanit mainostavat uutuuttaan Tukholman muotiviikoilla. Heti perään tuoteperhe lanseerataan Yhdysvalloissa, nykytaiteen museo MoMassa New Yorkissa. Seuraavaksi on vuorossa Tokio, sitten Eurooppa, muun muassa Milanon kansainväliset muotoilumessut.