Candy Crushin kehittäneen pelistudion edustajat vaikuttuivat Suomessa: "Opiskelijat tekevät pelejä jo käytännössä"

Kingin Robert Käck ja Benjamin Glaser pääsivät tapaamaan pelialan väkeä Kotkassa Kymenlaaksossa. Miehet kiinnostuivat suomalaisesta lähestymistavasta, jossa alaa vasta opiskelevatkin kehittävät jo omia pelejään. He ennustavat uusista tekijöistä olevan pian jo pulaa.

pelit
Mobiilipeli älypuhelimen ruudulla
Sini Ojanperä / Yle

Candy Crush -peleistään tunnetun pelistudio Kingin edustajat vierailivat maanantaina Kotkassa. Heidät kutsui paikalle alueen pelialaverkosto.

Kingin Robert Käck ja Benjamin Glaser tunsivat jo etukäteen paikallisten peliyritysten kehittämiä tuotteita, ja he olivat iloisia voidessaan tavata tekijöitä kasvokkain.

– On ilmeistä, että täällä on hyvin eloisa yhteisö luomassa pelejä. Täällä on enemmän ruohonjuuritason tuntua, kuin Ruotsissa ja toivomme myös voivamme ottaa oppia tästä esimerkistä, Glaser sanoo.

Miehet vierailivat Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa puhumassa pelialan opiskelijoille. Käck ja Glaser kysyivät, kuinka moni auditorion täyttäneistä opiskelijoista kehittää parhaillaan jotakin peliä. Vastaus yllätti.

– Kaikki kädet nousivat. Oli kiva nähdä, että vaikka he ovat nuoria opiskelijoita, he ovat jo päässeet tekemään käytännön työtä, Käck toteaa.

Käckin ja Glaserin mukaan Suomessa on paljon peleihin keskittyviä koulutusohjelmia eri oppilaitoksissa .

– Se on jotain, mikä on elintärkeää tulevaisuuden kannalta, sillä koko maailma etsii uusia pelinkehittäjiä ja vuonna 2020 meillä tulee olemaan puutetta heistä. On tärkeää, että kaikki maat tarjoavat alan koulutusta.

Myöhemmin maanantaina Käck ja Glaser tutustuivat paikallisiin pelistudioihin.

Ruotsalaisten Angry Birds

Pelistudio King tunnetaan parhaiten Candy Crush -peleistään. Robert Käckin ja Benjamin Glaserin mukaan pelaajia on noin 330 miljoonaa kuukaudessa.

Pelin suosion he arvioivat perustuvan muun muassa aloittamisen helppouteen ja siihen, että pelaaja voi käyttää peliä vaikkapa bussissa kännykällä ja jatkaa kotitietokoneella siitä, mihin pelissä jäi.

– Sanoisin, että se jo suositumpi kuin Angry Birds, mutta sitä emme taida sanoa täällä yleisön edessä, kotkalaisessa ravintolassa paikallisia tavanneet miehet nauravat.

Yhdysvaltalainen videopeliyhtiö Activision Blizzard osti ruotsalaisen King Digital Entertainmentin. Yhtiöllä on 11 studiota eri puolilla maailmaa, viimeisimmän se avasi Shanghaissa Kiinassa.