Nordea myöntää: Verkkopankin takkuilu ei ole hyväksyttävää

Nordean maajohtaja Ari Kaperi sanoo, ettei Nordealta ole lähtenyt asiakkaita muualle verkkopankkiongelmien takia. Finanssivalvonnan mukaan verkkopankkien järjestelmähäiriöille ei löydy yhtä, yhteistä selittävää tekijää.   

talous
Graaffi häiriötilanteista
Yle Uutisgrafiikka

Finanssivalvonta kertoo olevansa huolissaan siitä, että Nordea on muuttamassa tytärpankkinsa Suomessa emoyhtiön sivuliikkeiksi. Se voi vaikuttaa Nordean valvontaan.

– Suomen Finanssivalvonnan valvontamahdollisuudet heikentyisivät tässä tilanteessa merkittävästi. Ja kyllä valvojan täytyy olla huolissaan, jos valvontamahdollisuus heikentyy, toimistopäällikkö Markku Koponen Finanssivalvonnasta sanoo.

Lopullista päätöstä ei ole vielä olemassa, mutta todennäköisesti Nordean päävastuullinen valvoja olisi Ruotsin viranomainen. Se tekisi yhteistyötä kansallisen valvojan eli Suomen viranomaisen kanssa.

Toimistopäällikkö Koposen mukaan valvonnan tehokkuuden kannalta olisi tärkeää, että myös suomalaiset saisivat itselleen valvontatietoa eli ensi-ilmoitukset ja tarkemmat analyysit.

Nordean Suomen-maajohtaja Ari Kaperi valittelee, että Nordean verkkopankissa on ilmennyt varsin usein ongelmia.

– Ne eivät ole hyväksyttäviä. Toisaalta häiriöt liittyvät juuri meidän isoon kehittämistyöhömme, jolla me tähtäämme toimintavarmuuden parantamiseen, Kaperi selvittää.

Hänen mukaansa sivulikkeeksi muuttumisella ei ole vaikutusta mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseen Suomessa.

– Pidämme jatkossakin suomalaiset viranomaiset ajan tasalla kaikesta, mitä pankin toimintaan liittyy. Varmasti noudatamme suomalaisten viranomaisten toiveita ja näkemyksiä, Kaperi painottaa.

Maajohtaja Kaperi sanoo, ettei Nordealta ole lähtenyt asiakkaita muualle verkkopankkiongelmien takia.

Verkon pätkimiselle ei yhteistä syytä

Finanssivalvonnan mukaan verkkopankkien järjestelmähäiriöille ei löydy yhtä, yhteistä selittävää tekijää.

Toimistopäällikkö Markku Koposen mukaan ylipäätään verkkopankkihäiriöt eivät ole mikään kasvava trendi, mutta kausivaihteluita niissä tuntuu olevan.

– Periaatteessa verkkopankkitoiminta on luotettavaa. Alkuvuonna on ollut muutama pidempi tietoliikennekatko ja järjestelmähäiriö, Koponen valittelee. Hänen mukaansa digitaalisessa maailmassa katkoja ikävä kyllä välillä tulee.

Nordea teki isoja muutostöitä

Ruotsalaisen pankkikonserni Nordean järjestelmissä on esiintynyt vikoja tuon tuosta. Viime viikonlopppuna Nordean koneisto alkoi siis jälleen pätkiä.

Nordean mukaan viikonlopun aikana pankin keskuskonelaitteissa tehtiin muutostöitä, jonka yhteydessä tapahtui virhe. Se aiheutti viiveen maksuliikenteeseen.

Kyse ei ollut palvelunestohyökkäyksestä, vaan pankin omissa järjestelmissä olevasta häiriöstä.

Aluksi ainakaan kaikkien Nordean asiakkaiden tilit eivät näkyneet verkko- ja mobiilipankissa. Tilalle oli saattanut tulla myös virheilmoitus.

Edelleen käteisen nostaminen ei automaateilta onnistunut. Myös korttimaksamisessa saattoi esiintyä häiriöitä eikä verkkomaksaminen eli e-maksu toiminut.

Nordea ilmoitti heti vikojen ilmettyä, että häiriö johtui pankin järjestelmissä tehdyistä muutostöistä. Sunnuntaina Nordea kertoi saaneensa viat korjattua.

Pankin mukaan kaikki palvelut olivat käytettävissä, joskin korteissa saattoi esiintyä vielä yksittäisiä häiriöitä.

Häiriötilanne tosin jatkui vielä osittain maanantaina. Liikenne Nordeasta muihin pankkeihin ja muista pankeista Nordeaan alkoi toimia iltapäivän mittaan.

Häiriötapaukset lisääntyivät viime vuonna

Finanssivalvonnan mukaan sille raportoitiin viime vuonna yhteensä 155 häiriötilanteesta pankeissa. Vuonna 2014 häiriötilanteita oli 122, ja vuonna 2013 raportoituja häiriötapauksia oli 142.

Fivan mukaan noin viidennes raportoiduista häiriöistä vaikutti useaan eri palvelukanavaan. Yleisimmin häiriöt vaikuttivat asiakkaiden verkkopankkipalveluihin ja tai maksuliikenteeseen.

Fiva huomauttaa, että pankit on velvoitettu raportoimaan sille myös aivan pienistäkin häiriöistä eli ilmoituskynnys on hyvin matala. Pankkien on myös käytävä läpi se, millä tavalla häiriöt jatkossa estetään.

– Jos selvitykset eivät ole tyydyttäviä, käymme pankin kanssa yhdessä läpi korjaavia toimenpiteitä, Koponen selvittää.