1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Ulkomaat

Automaattijarrujen olisi pitänyt pysäyttää Saksan turmajunat

Tuman syy voi selvitä veturien mustista laatikoista, joista kaksi on löydetty ja kolmatta etsitään.

Pelastustyöntekijöitä onnettomuuspaikalla Bad Aiblingissa. Kuva: Sven Hoppe / AFP

Saksassa tiistaiaamuna sattuneen junaturman syyksi epäillään teknistä vikaa, ihmisen tekemää virhettä tai niiden yhdistelmää. Rataosuuden turvajärjestelmä oli vastikään tarkastettu, eikä siinä ollut havaittu ongelmia.

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt ja Baijerin sisäministeri Joachim Hermann painottivat onnettomuuden tiedotustilaisuudessa, että syystä tehdään perusteellinen tutkinta eikä arvailemaan kannata ryhtyä.

Teknisten turvajärjestelyjen olisi kuulunut estää kahden vastakkaisesta suunnasta tulleen junan pääsy samalle raiteelle, ja viime kädessä automaattisen jarrutusjärjestelmän olisi pitänyt pysäyttää junat.

Kaarteen vuoksi kuljettajat eivät luultavasti nähneet vastaan tullutta junaa, sanoo Dobrindt. Molemmat kuljettajat ovat turman yhdeksän kuolonuhrin joukossa. Kuolleiden määrän pelätään vielä nousevan, sillä kateissa on kaksi ihmistä ja loukkaantuneista 15:n tila on kriittinen.

Viime hetkien tapahtumat tallentaneiden niin sanottujen mustien laatikoiden toivotaan auttavan turman syiden tutkimuksessa. Kaksi laatikkoa on jo löydetty ja kolmatta etsitään.

Turmapaikka oli auttajille vaikea, sää suosiollinen

Kaksi lähiliikenteen junaa törmäsi toisiinsa Bad Aiblingissa puoli seitsemän aikaan jälkeen paikallista aikaa. Toinen junista suistui törmäyksen voimasta raiteilta. Turmapaikka on noin 60 kilometrin päässä Münchenistä Holzkirchenin ja Rosenheimin välisellä yksiraiteisella rataosuudella.

Baijerin Punaisen Ristin pelastustöitä johtaneen Harald Moserin mukaan paikka oli erittäin vaikeapääsyinen. Auttajia kuitenkin suosi sää, joka oli helmikuuksi poikkeuksellisen lämmin ja myös sateeton. Eduksi oli myös, että auttajat olivat tavoitettavissa kotoaan, koska oli varhainen aamu. Lisäapua saatiin Itävallan puolelta.