Some tuli osaksi työnhakua: Mieti mistä oikeasti hyödyt, älä ole siellä pakosta

Hakukirje, CV ja kuva ovat olleet työnhaussa tuttu kolmikko. Perinteiseen hakutapaan tottuneelle voi nousta hikikarpaloita otsalle, jos kilpailijan hakemukseen on liitetty vielä vähintään omat verkkosivut, YouTube-video sekä Pinterest- ja LinkedIn-profiilit.

Kotimaa
Nainen käyttää tablet-tietokonetta.
Martti Kainulainen / Lehtikuva

Muun muassa TE-toimistoissa lukuisia työnhakijoita neuvova Johanna Laitinen korostaa sosiaalisen median ja työnhaun yhdistämisessä tarkoituksenmukaisuutta. Hakijan täytyy oikeasti miettiä omaa osaamistaan ja mihin sitä on tarjoamassa. "No haenpa nyt vaan tässä" -asenne ja kirjoitusvirheitä pursuava avaus eivät erotu edukseen sometyönhaussa.

– Näy somessa, jos se on sinulle mielekästä ja työnhaun kannalta järkevää – eikä siksi, että siellä pitää näkyä, toteaa Spring House Oy:n työnhaun ohjaajana ja tiimin vetäjänä työskentelevä Laitinen.

Pidä huolta, että verkosta löytyy sellaista tietoa, mitä oikeasti haluat sieltä löytyvän.

Johanna Laitinen, työnhaun ohjaaja

Hän kertoo, että osa on myös menettänyt mahdollisuuksia saada töitä somen takia.

– Pidä huolta, että verkosta löytyy sellaista tietoa, mitä oikeasti haluat sieltä löytyvän, Laitinen neuvoo.

Mitä sellaisessa tilanteessa kannattaa tehdä, jos sosiaalinen media on vieras, mutta sen hyödyntäminen työnhaussa kiinnostaa?

– Kannattaa kysyä ulkopuolista neuvoa: onko somesta itselle hyötyä ja voisiko sitä käyttää tuloksellisesti? Kannattaa esimerkiksi osallistua luennoille, joita yritysten lisäksi järjestävät erilaiset järjestöt ja liitot.

Someen yhä vahvemmin

Laitisen mukaan sosiaalisesta mediasta osana työnhakua on alettu puhua yhä enemmän vuodesta 2010 alkaen. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työnantajat julkaisevat hakuilmoituksia tai tutustuvat työnhakijaan somessa. Hakija voi puolestaan esitellä siellä osaamistaan monin eri tavoin.

Voimakkaimmin somen hyödyntäminen on yleistynyt tietyillä aloilla.

– Suoria työtarjouksia somen kautta saa ehkä herkimmin sellaisilla aloilla, joissa muutenkin käytetään paljon somea ja viestintävälineitä. Esimerkiksi IT- ja viestintäalalla haetaan osaajia somen kautta.

Työnhaun ja somen yhdistämisessä on vielä alueellisia eroja.

– Kokkolan seudulla sen käyttö ei ole niin voimakasta kuin suuremmissa kaupunkikeskuksissa, mutta ehdottomasti se vahvistuu koko ajan. Käytössä ovat olleet esimerkiksi Facebook ja LinkedIn, kertoo Kokkolan TE-toimiston palveluesimies Perttu Kellomäki.

Kellomäen mukaan some on korostunut erityisesti kesätyöhaussa. Aloina esiin ovat alueella yleisesti nousseet muun muassa kaupan ala ja palveluala sekä puhelinmyyntityö.