1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Vessan kautta paennut Jaakko jäi mieleen – ilmiöoppiminen sujuu tunteen kautta

Uusi opetussuunnitelma korostaa ilmiöoppimista kouluissa. Tarkoituksena on viedä oppilaat ulos luokkahuoneista aitoihin oppimisympäristöihin. Piikkiön yhtenäiskoululaiset lähtivät ilmiöpäivänä Turun linnaan.

Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Turun linnan ahtaissa porraskäytävissä kaikuu keskiaikainen laulu. Kuninkaansali puolestaan täyttyy iloisesta puheensorinasta, kun koululaiset tutkivat Mika KaurismäenTyttökuningas-elokuvassa käytettyjä vaatteita ja esineitä.

Se ei ole pirstaletietoa. Se on syvempää oppimista, jossa koetaan tunteella. Kun asioita oppii tunteella, niitä ei unohda.

Teija Laukkanen

Linnan huoneissa parveilevat Piikkiön yhtenäiskoulun oppilaat ovat Turussa viettämässä ilmiöoppimisen päivää. Sillä tarkoitetaan oppimiskokonaisuutta, jossa koululaiset lähtevät ulos luokasta ja oppivat asioita kokemalla.

– Pienimmät pääsevät pikkuritarikierrokselle, isommat taas kuulevat keskiaikaista musiikkia. Kirjoitamme blogia, tutustumme Jaakko Ilkan tarinaan, kokeilemme ritarin ja linnanneidon vaatteita, apulaisrehtori Anu Kaasalainen avaa päivän aikataulua.

Turun linnassa voi tutustua muun muassa Tyttökuningas-elokuvan rekvisiittaan. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Oppilaat viettävät koulupäiväänsä mieluusti välillä muuallakin kuin luokkahuoneessa.

Kolmasluokkalaiset Peter Kanninen ja Aino Nordahl kertovat oppineensa paljon Turun linnan historiasta. Varsinkin nuijasodassa vaikuttaneen ja Turun linnasta paenneen Jaakko Ilkan tarina teki koululaisiin vaikutuksen.

– Se Jaakko pakeni vessan kautta, Aino Nordahl kertaa oppimaansa.

Aito ympäristö auttaa oppimaan

Ilmiöoppimisesta on tulossa tärkeä osa koulunkäyntiä. Asiaa painotetaan aiempaa voimakkaammin syksyllä voimaan astuvassa, uudessa opetussuunnitelmassa.

– Uusi opetussuunnitelma velvoittaa, että jokainen Suomen koulu järjestää muutaman ilmiön vuodessa, Anu Kaasalainen sanoo.

Piikkiön yhtenäiskoulun oppilaat innostuivat sovittamaan ritarinvarusteita. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Ilmiöoppimisessa on oleellista häivyttää oppiaineiden välisiä rajoja. Turun linna on Kaasalaisen mukaan oiva paikka yhdistää historiaa, musiikkia ja taidetta.

Näin ymmärtää ihan toisella tavalla kuin jos vain kirjoittaa vihkoon.

Joel Hirvensalo

– Se ei ole pirstaletietoa. Se on syvempää oppimista, jossa koetaan tunteella. Kun asioita oppii tunteella, niitä ei unohda, toteaa luokanopettaja Teija Laukkanen Piikkiön yhtenäiskoulusta.

Piikkiön yhtenäiskoulussa kahdeksatta luokkaa käyvä Joel Hirvensalo uskoo, että aito ympäristö auttaa oppimaan.

– Olen tutustunut täällä ihan uusiin asioihin. Näin ymmärtää ihan toisella tavalla kuin jos vain kirjoittaa vihkoon.