Hotelliaamiaisen karu hävikki: ”Jokainen voisi heittää suoraan neljä nakkia roskiin”

Hotellin aamupalapöytä notkuu herkuista. Silmät syövät usein enemmän kuin vatsa vetää. Lautaselle kertyy herkästi liian paljon ruokaa. Sitä päätyy roskiin päivittäin kilokaupalla. Hotellin laskelmien mukaan jokainen asiakas voisi käytännössä heittää neljä nakkia suoraan roskiin.

Kotimaa
Kuvassa mies täydentää hotellin tarjoilupöytää
Petri Puskala / Yle

Porilaisen hotellin väki punnitsi runsaan kahden viikon ajan aamiaistarjoilun asiakkaiden lautasille jättämän ruokamäärän. Jätettä syntyi 16 päivässä 247 kiloa. Asiakasta kohti ruokaa jäi syömättä päivittäin lähes 120 grammaa.

– Se tarkoittaa sitä, että asiakas voisi suoraan aamiaishuoneeseen tullessaan ottaa joko neljä nakkia tai yhden banaanin ja heittää ne suoraan roskiin, laskeskelee Vaakunan hotellipäällikkö Riina Ojanen.

Hän toivoo, että laskelma herättäisi asiakkaat miettimään käyttäytymistään ruokasalissa.

Lautaselle otetaan vain sen verran, mitä jaksetaan syödä.

Hotellipäällikkö Riina Ojanen

– On vanhanaikaista meininkiä ottaa seitsemää sorttia lautaselle ja miettiä vasta sitten mikä maistuisi. Lapsillekin pitäisi opettaa, että lautaselle kannattaa ottaa ruokaa vain sen verran, mitä jaksaa syödä. Nälkäisenä täältä ei tarvitse lähteä. Jos vatsaan jää tilaa, voi ruokaa hakea lisää.

Roskat voi jättää pöydälle

Hotellissa pystyy tekemään myös muita ympäristöystävällisiä valintoja. Tuhlailevan kerskakulutuksen aika on Riina Ojasen mukaan ohi.

– Vaikka hotelliin tullaankin rentoutumaan, on ihmisten oltava vastuullisia.

Vastuullisuutta voi osoittaa esimerkiksi käyttämällä samaa pyyhettä useampaan kertaan. Jokainen väliin jäänyt pesukerta säästää Ojasen mukaan 15 litraa vettä.

Jätteiden lajittelukin sujuu helposti.

– Jos huoneen roskiksessa ei ole lajittelulokeroita, voi kierrätettävät jätteet jättää pöydälle. Siivooja lajittelee siitä muovipullot, metallikorkit ja muut eteenpäin.