Saksan junaturma: rautatievirkailijan kohtalokas virhe ihmetyttää tutkijoita

Rautatievirkailija kävi säätämässä omin päin turvajärjestelmää, jotta myöhässä ollut juna pääsisi ohituspaikalle. Järjestelmän ei olisi pitänyt sallia tätä.

Ulkomaat
Pelastustyöntekijöitä raiteiltaan syöksyneiden junien ympärillä Saksassa.
Peter Kneffel / AFP

Etelä-Saksassa eilen tiistaina tapahtuneen junaonnettomuuden syy näyttää selvinneen. Tutkijat uskovat, että rautatievirkailija teki turvalaitteisiin omia säätöjään, jotka mahdollistivat turman.

Bad Aiblingin kylän lähellä oli tilanne, jossa kaksi junaa lähestyi toisiaan vastakkaisista suunnista yksiraiteisella rataosuudella. Ensiksi rataosuudelle tullut juna oli myöhässä.

Junan piti päästä rataosuudelle, jossa oli ns. kohtaamispaikka, eli radanpätkä, jossa oli kaksi raidetta.

Paikalla ollut rautatievirkailija päätti auttaa myöhässä ollutta junaa ja teki varoitusjärjestelmään säätöjä, jotka mahdollistivat junan kulkemisen, vaikka sen kohdalla olisi pitänyt olla punainen varoitusvalo. Virkailija uskoi, että juna ehtisi ohituspaikalle.

Syntyi kohtalokas arviointivirhe; juna ei ehtinyt ohitusraiteelle, vaan törmäsi kovalla nopeudella vastaantulleeseen junaan.

Tutkimukset kuitenkin jatkuvat, eikä varmuutta edelläkuvatun teorian varmuudesta vielä ole.

Turmassa tiedetään varmuudella kuolleen kymmenen ihmistä. Kaikki junan matkustajat on nyt löydetty. Junien jäänteiden tutkiminen jatkuu.

Tutkijoita ihmetyttää myös, miten oli mahdollista, ettei rataosuuden automaattinen turvajärjestelmä toiminut. Sen olisi joka tapauksessa pitänyt pysäyttää vastoin määräyksiä kulkenut juna magneettien avulla. Järjestelmä oli tarkastettu viimeksi viikko sitten ja havaittu asianmukaiseksi.

Päivitys klo 19:30: Poliisi [on kiistänyt lehtitiedot](http://yle.fi/uutiset/saksanjunaturma_yksi_musta_laatikko_yha_jumissa_veturissa/8664075), joiden mukaan turman syyksi olisi selvinnyt rautatievirkailijan virhe._

Lähteet: AFP, Yle