Uusia makuja kokeillaan ennakkoluulottomasti

Goji-marjat, chian siemenet, kaakaonibsit ja maca-jauhe. Näihin on moni saattanut törmätä jo ihan tavallisessa ruokakaupassakin. Uudet maut ja tuotteet kiinnostavat ja niitä kokeillaan ennakkoluulottomasti. Moni innostus saa alkunsa blogikirjoituksesta.

ilmiöt
Raakasuklaa, goji-marjat sekä pähkinät ja siemenet ovat monelle jo tuttuja makuja.
Raakasuklaa, goji-marjat sekä pähkinät ja siemenet ovat monelle jo tuttuja makuja.Terhi Varjonen/Yle

Muistan vielä, miten jännittävää oli maistaa ensimmäistä kertaa maapähkinöitä. Tapahtuma taitaa ajoittua 80-luvulle, kun joulutarjoilujen uudeksi tulokkaaksi tuli maapähkinärusinasekoitus. Uusi maku miellytti ja maapähkinät maistuvat yhä edelleen. Pähkinät ja siemenet ovat jo monelle arkipäivää omassa ruokavaliossa.

Vaasalaisessa Hannu ja Jaana Paloposken Ekosopissa tiedetään, mitkä uudet maut kiinnostavat. Goji-marja on tuttu monelle mutta chian siemenet ovat taas uudempi tuttavuus.

– Niistä tehdään joko geelimäistä juomaa tai sekoitetaan smoothien joukkoon. Niitä on ollut jo muutama vuosi tarjolla, mutta nyt se on tullut ihmisten tietoisuuteen, kertoo Hannu Paloposki.

Myös gluteenittomat tuotteet kiinnostavat. Moni ihminen, vaikka ei keliaakikko olekaan, välttää varsinkin vehnän käyttöä. Gluteenittomien tuotteiden valikoima kasvaa koko ajan ja esimerkiksi gluteenitonta pastaa kysytään paljon, kertoo Hannu Paloposki.

Raakasuklaa on niin ikään innostanut omiin kokeiluihin monia ja raakasuklaan valmistukseen liittyvät raaka-aineet ovat suosittuja. Kiinnostavaa on, että ihmiset haluavat tehdä suklaansa alusta pitäen itse, vaikka olemassa on myös valmiita paketteja valmistukseen.

Blogit ohjaavat ihmisiä uusien raaka-aineiden pariin

Uusimmat virtaukset niin superfoodien kuin muidenkin ruokatrendien suhteen löytyvät usein internetistä. Varsinkin blogikirjoituksissa mainitut raaka-aineet tai tuotteet herättävät kiinnostusta ja niitä tullaan hakemaan.

– Tuollainen blogikirjoitus leviää nopeasti. Hyvä esimerkkki on mantelivoi, jota on ollut muutamien vuosien ajan saatavilla, niin yhtäkkiä sen kiinnostavuus suorastaan räjähti. Jostakin blogikirjoituksesta se lähti. Muutkin tällaiset pähkinävoimassat ovat tänä päivänä todella suosittuja, tietää Hannu Paloposki.

Uusia raaka-aineita ja superfood-tuotteita löytyy runsaasti.
Uusia raaka-aineita ja superfood-tuotteita löytyy runsaasti.Terhi Varjonen/Yle

Paloposket ovat huomanneet, että ihmiset kokeilevat melko ennakkoluulottomasti uusia makuja. Rohkeus on vuosien myötä lisääntynyt ja myös itsetekeminen.

– Ihmiset ovat myös kiinnostuneita ruoan ja raaka-aineiden alkuperästä ja todella paljon halutaan tehdä itse. Vinkkejä ja neuvoja etsitään ja löydetään netistä, kertoo Jaana Paloposki.

Oma vaikutuksensa netin lisäksi on myös matkustelun lisääntymisellä. Reissuilla tulee maisteltua uusia makuja. Niitä halutaan syödä sitten myös kotiinpaluun jälkeen ja osalla uusi makuelämys jää osaksi omaa ruokavaliota.

Kynnys uusille kokeiluille on madaltunut myös sillä tavoin, että monia aiemmin pelkästään erikoiskaupoissa myytävistä superfoodeista löytyy nykyään jo ihan tavallisen marketin hyllyiltä.