Tietulleja Helsingin ympärille puuhataan taas – 340 euron lisälasku autoilijalle

Helsingin seudun liikenne HSL esittää tiemaksuja Helsinkiä ympäröiville teille. Erilaisista tietullimalleista toimivimmaksi havaittiin malli, jossa maksettaisiin Kehä kolmella, kantakaupungin rajalla ja suurimmilla poikittaisväylillä. Ruuhka-aikaan autoilevaa työmatkalaista tullit rokottaisivat 340 euroa vuodessa.

Kotimaa
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Suurin syy tiemaksusuunnitelmille on se, että pääkaupunkiseudun jo nyt ruuhkaisilla teillä liikkuu kymmenen vuoden kuluttua 200 000 uutta asukasta. Yli kahden miljoonan väkiluvu kipuaa vuonna 2050.

– Liikennejärjestelmän toimivuus pitää varmistaa. Tiemaksut vaikuttavat aika tehokkaalta keinolta hallita sen toimivuutta, HSL:n liiikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen sanoo.

HSL:n mukaan tietullit vähentäisivät liikennettä niin, että matka-ajat lyhenisivät 10 prosenttia nykyisestä ja matkoista tulisi ennustettavampia. Myös onnettomuudet vähenisivät ja ilmanlaatu paranisi. Lisäksi yhdyskuntarakenne tiivistyisi.

Tukholmassa tiemaksut ovat vähentäneet liikennettä 18-22 prosenttia ja Göteborgissa 11 prosenttia.

Autoilevalle työmatkalaiselle tiemaksut tietäisivät keskimäärin 340 euron lisälaskua vuodessa. Summaan on laskettu 200 edestakaista matkaa.

– Yhteiskuntataloudellisesti on tehokkainta kerätä vain sen verran tiemaksua, että leikataan ruuhkaa eikä kerätä liikaa, Puntanen selvittää.

Tällä summalla tietullit tuottaisivat 80 miljoonan euron nettotuoton. Siitä 2/3 käytettäisiin investointeihin muun muassa teihin ja 1/3 joukkoliikenteeseen esimerkiksi tiheämpiin reittivuoroihin.

HSL muistuttaa, että jos tiemaksut otettaisiin käyttöön, niitä maksaisi joka viides pääkaupunkiseudulla aamuruuhkassa liikkuvista. Henkilöautoilijoista tiemaksuja maksaisi kuitenkin jopa 60 prosenttia riippuen lähtökunnasta ja määränpäästä.

Viisi erilaista tullivaihtoehtoa

Tiemaksuista on hahmoteltu erilaisia vaihtoehtoja, joista HSL pitää parhaimpana porttivyöhykemallia.

Siinä tiemaksuja kerättäisiin Helsingin kantakaupungin rajalla, Kehä kolmella sekä poikittaisilla pääteillä. Ruuhka-aikaan ulkokehän eli Kehä kolmen ylittäminen maksaisi 60 senttiä, kantakaupunkiin tulo 80 senttiä ja poikittaislinjan ylittäminen 40 senttiä per kerta. Ruuhka-aikojen ulkopuolella päivisin maksu puoliintuisi. Autoilu iltaisin ja viikonloppuisin ei maksaisi. Maksuja ei perittäisi myöskään tavaraliikenteeltä.

Tämän porttivyöhykemallin perusteella laskettiin 80 miljoonan euron nettotuotto ja yksittäisen autoilijan 340 euron maksurasitus. Mallin kuva on tämän uutisen pääkuvana.

Kahden kehän mallissa Helsinkiä kiertäisi kaksi maksumuuria. Ylitys maksaisi euron ruuhka-aikoina, muulloin 50 senttiä.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Suppean kehän mallissa kantakaupunkiin saapuminen maksaisi ruuhka-aikoina kaksi euroa, muulloin euron.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Yhdessä mallissa on eroteltu Helsingin kantakaupungissa asuvat ja sinne autoilevat. Maksu olisi kello 7-18:n välillä 4 euron päivämaksu. Asukkaat saisivat 80 prosenttia alennusta.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Maksumalleja on hahmoteltu myös kilometreihin perustuviksi.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Ongelmia mm. Nurmijärvelle

HSL:n selvityksen mukaan tiemaksut aiheuttavat myös ongelmia. Henkilöautovaltaisilla alueilla Kehä kolmen pohjoispuolella (esimerkiksi ilman raideyhteyttä olevalla Nurmijärvellä) ja Etelä-Espossa tietullit voivat alentaa asuntojen arvoa. Kehä kahden ja Kehä kolmen työpaikkakeskittymille ja kaupoille tietullit tekisivät hallaa.

Tietulleista hyötyisivät eniten Helsingin kantakaupunki ja Kuuma-kuntien keskukset.

Tiemaksuja päätettiin selvittää Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, jonka 14 metropolialueen kuntaa hyväksyi viime vuonna. Kunnat eivät ole vielä sitoutuneet muuhun kuin selvitykseen.

HSL:ssa ollaan huolissaan erityisesti siitä, että tiemaksujen tuotot palaavat pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmän käyttöön eivätkä vähennä valtion rahoitusta seudulle. Tämä oli myös selvitykseen lähteneiden kuntien ehto.

Selvityksessä ovat mukana HSL-kuntien lisäksi Kuuma-kunnat eli Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti.

Lakeja pitäisi muuttaa

– Toivomme nyt keskustelua ja erilaisia näkökulmia seudun päättäjiltä, asukkailta sekä valtiovallalta, miten tässä edetään, HSL:n liiikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen sanoo.

Tiemaksut edellyttävät lainsäädännön muuttamista. Autoilija tunnistettaisiin tietullilla rekisterikilvestä, satelliittipaikannuksella tai mikroaaltotekniikalla.

Täältä voit tutustua koko tietulliselvitykseen. (siirryt toiseen palveluun)