1800-luvun ooppera näyttää miten käy, jos rasismi ja ahdasmielisyys saavat vallan

Verdin Kohtalon voima on Tampereella sijoitettu toiseen maailmansotaan, jotta tapahtumat tulisivat lähemmäs nykykatsojaa.

Kotimaa
Mika Pohjonen ja Johanna Rusanen
Jussi Ratilainen / Tampere-talo

Yksilön valinnoilla on merkitystä, vaikka maailma ympärillä olisi kuinka rasistinen tai ahdasmielinen. Viestin voi johtaa ohjaaja Kari Heiskasen mukaan Verdin Kohtalon voima -oopperasta. Heiskanen sijoitti oopperan toiseen maailmansotaan. Sodan kuvasto on kaikille tuttu ja se nivoo oopperan tiukasti nykyaikaan.

Millä keinoilla me tätä haluamme ratkaista? Syventämällä ristiriitoja ja lisäämällä vihapuhetta vai dialogilla, ymmärryksellä ja järkevällä politiikalla?

Kari Heiskanen

– Esille nousee ahdasmielisyys, sovinistisuus ja rasistisuus ja tietysti se, mitkä ovat yksilön valinnat sellaisissa oloissa. Kun puhutaan kohtalosta, ei pidä ajatella, että se on ylhäältä annettua ja ylipäätään että kohtalo määrittäisi meidän elämää. Kyllä me itse päätämme millaisen maailman me haluamme rakentaa.

Kohtalon voimassa vaikuttaa siltä, että vääjäämättä kaikki kuolevat. Koko vyyhti alkaa kuitenkin vahingosta. Isä kuolee tyttären rakastajan pistoolin vahinkolaukaukseen ja kostokierteen jälkeen koko perhe tuhoutuu. Dialogilla ja ymmärryksellä olisi sekin Heiskasen mukaan estetty.

– Nykymaailmassamme on keskeistä se, millä tavalla me haluamme rakentaa maailmaa, joka näyttää eriarvoistavan ihmisiä. On hurja pakolaisvyöry ja moninaisia ongelmia. Millä keinoilla me tätä haluamme ratkaista? Syventämällä ristiriitoja ja lisäämällä vihapuhetta vai dialogilla, ymmärryksellä ja järkevällä politiikalla?

Sotakohtausten vastapainona taivaallisia aarioita

Tampere-talossa lauantaina ensi-illan saavan Kohtalon voiman pääosissa ovat Johanna Rusanen ja Mika Pohjonen. Orkesteria johtaa kapellimestari Santtu-Matias Rouvali, jolle ooppera on ensikokemus.

Johanna Rusaselle yksi oopperan aarioista oli jo etukäteen tuttu, mutta paljon on ollut opeteltavaa. Rusasta Kohtalon voimassa sytyttävät teoksen vastakohtaisuudet.

Se on taivaallinen ja kaunis enkelimusiikki, joka soi vielä päässä, kun lähtee Tampere-talolta pois.

Johanna Rusanen

– Tämä on musiikillisesti ja draamallisesti vastakohtaisten kohtausten ooppera. On sisäistä rauhaa etsivä Leonora, joka lähes kaikissa omissa kohtauksissa on yksin lavalla. Hän yksin tuskaisena itkee monologejaan, ja kun Leonora poistuu, tulee räjähtäviä joukkokohtauksia ja aivan toisenlaisia persoonia.

– Minulle jää omasta roolista mieleen mielettömän kauniit melodian kaaret. Verdi on säveltänyt Leonoralle kauniita rukouksia, ja niitä kuullaan tässä paljon. Se on taivaallinen ja kaunis enkelimusiikki, joka soi vielä päässä, kun lähtee Tampere-talolta pois.