Googlen robottiautolle juridinen läpimurto – tietokone kelpaa kuljettajaksi

Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusviranomaisen mukaan tietokoneohjaus voidaan rinnastaa tulevaisuudessa auton kuljettajaan. Robottiautot eivät kuitenkaan ole todennäköisesti vielä vuosiin liikenteessä.

Ulkomaat
Googlen itseohjautuvan auton prototyyppi.
Googlen itseohjautuvan auton prototyyppi.Google

Yhdysvalloissa tehty linjaus tasoittaa tietä Googlen itseohjautuvien autojen liikennekelpoisuudelle.

Liikenneturvallisuudesta vastaavan viranomaisen NHTSA:n mukaan robottiauton ohjausjärjestelmää voitaisiin tulevaisuudessa pitää auton kuljettajana.

Tietokoneen rinnastaminen kuljettajaan on Googlelle ja muille robottiautojen kehittäjille merkittävä askel. NHTSA:n linjauksen jälkeen robottiautot ovat lähempänä turvallisuusstandardien läpäisemistä.

Koskaan aikaisemmin yhtä korkea viranomainen ei ole sanonut, että tietokone vastaisi ihmiskuljettajaa juridisessa mielessä.

Robottiautoa testataan Kaliforniassa

Robottiautojen kehitystyö vaatii kuitenkin vielä paljon aikaa. Liikenneturvallisuusviranomaisen mukaan Googlen robottiautossa on yhä useita puutteita. Kiista koskee muun muassa jarruja.

Aikaisemmin Google on ilmoittanut, ettei se aio hakea liikennelupaa liian aikaisin. Robottiautoa on testattu pitkään Kaliforniassa, jossa on tarkoitus myös hakea lupaa pilottiohjelmalle. Testikilometrejä on Googlen mukaan kertynyt yli 1,5 miljoonaa.

Yhdysvallat ilmoitti tammikuussa käyttävänsä neljä miljardia dollaria itseohjautuvien autojen kansallisen sääntelyjärjestelmän kehittämiseen. Robottiautojen pääsy yleiseen liikenteeseen vaatisi lukuisia lakimuutoksia.

Kova kilpailu robottiautojen kehittämisessä

Ohjelmistoyhtiö Googlen lisäksi monet autonvalmistajat kilpailevat robottiautojen kehittämisessä. Mukana ovat muun muassa Tesla, General Motors ja Uber.

Monien tavoitteena on osittain itsenäisesti ohjautuva robottiauto. Googlen pyrkimyksenä on tuoda markkinoille malli, joka selviäisi tietyissä olosuhteissa kaikista ajotoiminnoista. Robottiautojen kehittämisessä yksi suurimmista haasteista on ympäristön havainnointi.

Yhdysvalloissa Googlen ilman kuljettajaa toimivaa autoa on testattu jo vuosien ajan. Kesällä yhtiö kertoi, että Google-auto on ollut osallisena 14 onnettomuudessa. Googlen mukaan sen auto ei ollut aiheuttanut niistä ainuttakaan.

_Korjaus: Googlen mukaan sen robottiautoja on testiajettu yli 1,5 miljoonaa kilometrriä. Jutussa oli aiemmin, että testikilometrejä olisi ollut vain 1 500. _

Lähteet: AP