Näkökulma: Laihduttajan karppauspäiväkirja – tälläkin dieetillä kilot karisevat

Yle Lappeenrannan toimittaja Petri Kivimäki kaivoi esiin muutaman vuoden takaisen hittidieetin ja alkoi karpata. Viidessä viikossa lähti reilu seitsemän kiloa.

Näkökulmat
Petri Kivimäki

Vuoden alku oli minunkin kohtaloni. Kun kaapissa olleet vaatteet eivät enää mahtuneet päälle, oli aika tehdä jotain.

Laihduttamassa en todellakaan ole ensimmäistä kertaa. Jos lääkärit haluavat elämän esimerkin jojo-laihduttajasta, kääntykää puoleeni. Onneksi jojoni on kaiken kaikkiaan ollut laskusuhtainen. 110-kiloisesta on joka kerta kuitenkin tullut vähän hoikempi.

maustamatonta jukurttia
Maustamatonta jukurttia: 6 gr hiihihydraattiaYle Petri Kivimäki

Vähähiilihydraattinen dieetti

Viitisen vuotta suomalaiset alkoivat karpata. Syötiin vain vähähiilihydraattisia tai hiilihydraatittomia ruokia. Pois jäivät kaikki missä on jauhoja, kuten leipä, sämpylä ja pulla. Pannassa olivat myös peruna, makaroni, puuro ja kaikki leivitetyt kalapuikot tai leikkeet. Makeat hedelmät ja banaanit ovat myös kiellettyjen listalla. Samoin sokerilla maustetut virvoitus- tai alkoholijuomat - myös olut.

Sen sijaan ruokalistalla on kalaa, lihaa, juustoa, kananmunia ja muita hiilihydraatittomia ruokia. Kasviksista menee hyvin juurekset ja pavut. Juoda voi vissyä, vettä, sokerittomia light-juomia tai mehukeittoja; niin ja punaviiniä.

munakas
Kinkkumunakas: 1 gr hiilihydraattiaYle Petri Kivimäki

Muutakin voi syödä, mutta päivittäisen hiilihydraattimäärän tulisi olla korkeintaan noin 20 grammaa.

Tämä dieettini on nyt kestänyt viisi viikkoa. Paino on lähtöpainosta 95,7 kilosta tippunut 88,5 kiloon. Pudotusta siis 7,2 kiloa.

Yhden vuorokauden ruokapäiväkirja

Tämän karppauksen aikana monet ihmiset ovat kysyneet minulta, mitä päivän aikana syön. Merkitsin tällä viikolla muistiin kaikki yhden päivän ateriani.

Ruokalista ke 10.2.2016 näytti tältä:

  • kello 5.15: 150 grammaa maustamatonta jukurttia. Hiilihydraatteja yhteensä 6 grammaa.
  • kello 15: kinkkumunakas (2 kananmunaa + 3 siivua palvikinkkua). Hiilihydraatteja yhteensä 1 gramma.
  • kello 17: broilerin fileepihvi, vihannessekoitusta (porkkana, herne, kukkakaali, vihreä papu), 3 siivua paprikaa ja 100 gr keräkaalia ja 12 makaronia. Hiilihydraatteja yhteensä 13 grammaa.
  • kello 20: 1,5 dl sokeroimatonta mehukeittoa. Hiilihydraatteja yhteensä 2 grammaa.
  • Päivän aikana noin 20 suolapähkinää, joista hiilihydraattia yhteensä noin 2 grammaa.
  • Kahvi reilun litra ja sokeroimatonta limonadia noin 2 dl. Lisäksi useita lasillisia vettä. Hiilihydraattia kaikissa yhteensä noin 1 gramma.

Yhteensä hiilihydraatteja päivän aikana 25 grammaa.

Makaronit olivat virhe

kana-ateria
Kanaa, kasviksia ja 12 makaronia: 13 gr hiihihydraattiaYle Petri Kivimäki

Olen korvannut jokaisen suomalaisen perusperheen perusaineksen makaronin tavallisesti pelkästään kasviksilla. Tällä kertaa otin reilusti kasviksia, mutta jostain syystä laitoin mukaan 12 spiraalin muotoista makaronia. Se oli virhe, sillä viattoman kokoinen makaroni onkin hiilihydraattipommi.

Laskin vasta jälkikäteen, että muutama makaroni sisältää hiilihydraatteja aivan älyttömästi. Sadassa grammassa kuivaa makaronia on peräti 77 grammaa hiilihydraatteja. Niitä ei pidä siis jatkossa käyttää ollenkaan.

Ruokavaliostani huolehtimista auttaa merkittävästi työaikani. Tulen radiotoimitukseen joka arkiaamu kello 5. Lähetys alkaa kello 6.30 ja jatkuu kello 10 saakka. Nälän tunnetta ei ehdi tulla.

Näin se arkipäivä menee

Edellä ollut keskiviikon ruokapäiväkirja on varsin tyypillinen päivän ruokalista. Lihaa, kalaa ja kanaa syön kerran päivässä.

mehukaittoa juomalasissa
Sokeroimaton mehukeitto: 2 gr hiilihydraattiaYle Petri Kivimäki

Kieltämättä kohta tuntuu siltä, että kananmunat ja broilerin koipireidet tulevat pian korvista ulos.

Aamiaiseksi syön joko maustamatonta ja bulgarian jukurttia. Toisinaan sitä on myös iltapalaksi. Eikä bulgarian jukurtti hyvältä raakana maistu, mutta olen jo tottunut makuun.

Monet ajattelevat minun syöväni vain pekonia ja läskiä, joista kumpikaan ei hiilihydraattia sisällä. Pekonia olen tehnyt kahtena sunnuntaiaamuna: tuli maha kipeäksi. Grillikylkeä olen syönyt kerran: tuli kova maha. Ei tee enää mieli.

Kun muu perhe syö makaronia, kaadan jauhelihakastikkeeni herne-maissi-paprikaläjän päälle. Ja reilusti juustoraastetta. Se on ihan hyvää.

Hiilihydraattihumalaa ei ole ikävä

Syön mielelläni sämpylöitä. Lappeenrantalainen - mielestäni maailman paras - ruisleipä on intohimoni.

suolapähkinöitä
Suolapähkinöitä: noin 1 gr hiilihydraattiaYle Petri Kivimäki

Voisin syödä sitä loputtomasti. Pulla ja kakut ovat ihania.

Leivät, sämpylät ja puuro aiheuttavat helposti olotilan, jota kutsun hiilihydraattihumalaksi. Maha pullottaa ja ei oikein jaksa tehdä mitään. Nyt vähähiilihydraattisen dieetin aikana oloni on virkeä, eikä maha pullota.

Onko vähähiilihydraattisuus ratkaisu?

Jokainen voi huomata, että esimerkkipäiväni ruokamäärä ei ole valtaisia. En ole laskenut kaloreita, mutta verrattuna aikaan ennen dieettiäni, on kalorimäärä varmastikin viidesosa siitä.

Onko lopultakin kyse vain siitä, mitä ja millaisia määriä tavaraa suuhunsa laittaa?