Veneilyn uudet tuulet, kaikki varusteet jo tehtaalla – säilytys ja telakointi ulkoistetaan

Kuluttajien venemieltymykset ovat muuttumassa. Matkaveneitä pienemmät, päiväkäyttöön tarkoitetut veneet ovat nyt kysyttyjä. Alan ammattilaisen mukaan veneet myydään nyt täysin varusteltuna. Veneilijät ovat myös siirtämässä veneiden talvisäilytyksen ja kevätkunnostukset ammattilaisten harteille.

Kotimaa
Vene heijastuu toisen veneen peilistä
Copyright Messukeskus Helsinki

Kolmella merkillä venekaupassa olevan Bella-veneiden toimitusjohtaja Raimo Sonninen sanoo, että veneet tehdään ja varustellaan nyt tehtaalla, jälleenmyyjät tekevät jälkiasennuksia hyvän vähän.

– Juttu on sama kuin aikaisemmin autoissa. Niihin laitettiin jälkeenpäin kierroslukumittarit ja radiot. Nyt ne ovat autoissa valmiina. Ihmiset eivät enää halua puuttua tällaisiin pieniin asioihin, vaan kaikki halutaan valmiina.

Hänen mukaansa muutos edellisvuosiin verrattuna on nostetun varustelutason ohella se, että kuluttajat keskittyvät vain veneilemään. Venemyyjät myyvät ja antavat käyttökoulutuksen. Kun kausi on ohi, vene tuodaan jälleenmyyjälle telakoitavaksi.

– Vanhoina aikoina monet rakensivat itse veneet, huoltivat moottorit, puunattiin ja tehtiin. Talkoilla otettiin veneet syksyisin ylös, tämä on nyt muuttunut. Nyt on tullut telakointifirmoja, ja aika monet isot venekauppiaat ovat liittäneet toimintaansa telakoinnin ja kokonaisvaltaisen palvelun.

– Keväällä myyjä pesee, puhdistaa ja koekäyttää veneen. Asiakas saa avaimet, hyppää veneeseen ja lähtee ajelemaan, sanoo Sonninen, jonka mukaan vaatimustaso on noussut “hurjan paljon”, laatu on noussut paljon, tuotteiden ominaisuudet ovat nousseet.

– Ne veneet, joita myytiin 10 vuotta sitten, ne eivät kelpaa tänä päivänä.

Pienempi on nyt kaunista

Sonnisen sanoo, että tällä hetkellä parhaiten kaupaksi menevät päiväkäyttöön tehdyt veneet. Osin myös niin sanotut hyvän sään veneet, joissa on pieni kajuutta, jossa voi yöpyä tilapäisesti.

– Ne eivät ole sellaisia veneitä, joissa kokattaisiin ruokaa. Matkaveneitä, joissa on tilaa ja hyvä asua, toki vielä myydään. Mutta kysyntä on paljon pienempää kuin aikoinaan. Ihmisten käyttäytyminen veneilyssä on muuttunut kovasti.

Sonnisen mukaan myös ihmiset, jotka kulkevat mökeilleen, kalastavat tai joutuvat liikkumaan työnsä puolesta vesillä ovat kiinnostuneet niin sanottuja koppiveneistä, joka sään veneistä.

Venekauppa on ollut vuosituhannen alkupuolen vuosiin verrattuna nihkeämpää.

– Hurjimmat vuodet olivat vuodesta 2005 lähtien parin vuoden ajan. Silloin myytiin koko vuoden tuotanto seuraavaan kesälomaan. Tiettyjä malleja tilattiin enemmän kuin kyettiin tekemään, ja markkinat olivat ylikuumentuneet.

Sonnisen mukaan Yhdysvaltain pankkikriisi 2007 heijastui seuraavana vuonna Eurooppaan. Sen jälkeen markkinoilla on ollut aaltoliikettä.

Bella-veneiden Luodon tehtaalla työllisyystilanne on hyvä, tilauksia on enemmän kuin kyetään tekemään. Kuopiossakin valtaosa linjoista on myyty kesäkuun alkuun.