Automyynti Satakunnan Osuuskaupan kärkeä – ruokakauppa hakee kasvua netistä

Satakunnan Osuuskaupan euromääräinen myynti laski viime vuonna muutamalla prosentilla. Tulosta tuli erityisesti autojen myynnistä. Muilla osa-alueilla teki tiukempaa. Konserni hakee tänä vuonna kasvua uusilla avauksilla. Kesäkuussa avataan muun muassa verkossa toimiva ruokakauppa.

Satakunnan osuuskauppa
Asiakas maksamassa kaupan kassalla.
YLE

Satakunnan Osuuskaupan toimitusjohtaja Harri Tuomi uskoo, että talouden pohja on jo nähty. Viime vuonna Satakunnan Osuuskaupan ja Palin Oy:n muodostaman Satakunta-konsernin liikevaihto jäi 351 miljoonaan euroon. Se oli 10 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuotta aiemmin.

– Syy siihen löytyy lähinnä halpuuttamisesta ja polttonesteiden hinnasta. Jaksan uskoa, että tästä vuodesta tulee parempi, Tuomi toteaa.

Hintojen halventaminen näkyi erityisesti päivittäistavarakaupassa. Siellä euromääräinen myynti aleni kahdella prosentilla, vaikka myytyjen elintarvikkeiden määrä kasvoi. Selkeämpi lasku oli liikennemyymälä- ja polttoainekaupassa, jossa myynti jäi edellisestä vuodesta runsaalla yhdeksällä prosentilla.

Autokauppa puolestaan nosti konsernin tulosta. Palin Oy:n automyynti kasvoi jopa 12 prosenttia.

Odotukset uudistuksissa

Uusien avauksien Harri Tuomi odottaa tuovan Satakunnan Osuuskaupalle lisää asiakkaita. Hänen mukaansa asiakkaat ovat toivoneet lisää vapauksia ostosten tekemiseen.

– Esimerkiksi kauppojen aukioloaikojen vapautuminen on otettu hyvin vastaan. Jatkossa aikataulu rajoittaa vieläkin vähemmän, kun ruokaostokset voi tehdä netissä. Ruokakassin saa mukaansa valmiiksi pakattuna Mikkolan Prismasta.

Uusi verkkokauppa aukeaa Porissa näillä näkymin kesäkuussa.