Sähköisten palvelujen käyttö tökkii – lahtelaisten toimeentulotukihakemuksista alle 10 prosenttia tehdään verkossa

Lahden sosiaalipalveluissa on havaittu, että harvempi kuin joka kymmenes toimeentulotukihakemus tehdään sähköisesti. Ongelmana ovat hakemuksen mukaan vaadittavat monet liitteet, jotka asiakkaan pitäisi skannata itse.

perusturva
Mies lukee lomaketta sosiaaliviraston palvelupisteessä
Yle

Kuntien sähköisiä palveluja ei vielä osata käyttää kaikilta osin. Esimerkiksi Lahdessa toimeentulotuen hakijoista vain alle kymmenen prosenttia tekee tukihakemuksensa sähköisesti.

Lahden sosiaalipalvelussa kannetaan huolta siitä, miten asiakkaat saavat jätettyä hakemuksensa, kun toimeentulotuen haku siirtyy ensi vuodenvaihteessa Kelalle.

Erityisen toimeentulotukihakemuksesta tekevät monet liitteet, joita hakemukseen vaaditaan, kertoo sosiaalipalvelupäällikkö Leila Kankainen.

– Toimeentulotukiasiakkailla ei välttämättä ole laitteita, joilla he kykenisivät hakemuksia laittamaan. Ongelmaksi on muodostunut mittava liitteiden laittaminen. Liitteet pitäisi pystyä skannaamaan omalla koneella hakemukseen mukaan. Hakijoilla ei ole varaa laitteisiin, kun minimi toimeentulon varassa eletään, sanoo Leila Kankainen.

Avustajia tarvitaan

Kankainen arvelee, että kaikkia asiakkaita ei saadakaan asioimaan sähköisesti. Ongelmana voivat olla kielitaito tai iän mukanaan tuomat vaikeudet.

– Aina jää tietty ryhmä ihmisiä, joille sähköinen asiointi ei ole mahdollista. Yhteiskunnassa täytyy miettiä uudentyyppisiä palveluita. Esimerkiksi avustavia tehtäviä. Tarvitaan joku, joka auttaa käyttämään sähköisiä palveluita.

Lahden sosiaalipalveluissa tilanteelle ei aiota toistaiseksi tehdä mitään. Kun toimeentulotuen hakeminen siirtyy Kelalle, Kela ohjeistaa hakuprosessissa. Lahden hyvinvointijohtaja Ulla Sepposen mukaan Kelan prosessit ovat nykyistä sujuvampia.

– Siirtymässä tulee lakimuutoksia ja oikaistaan asioita. Kela ohjeistaa, minkälaisia asioita toimeentulotukihakemuksen selvitykseen tarvitaan, sanoo Sepponen.