Yksinyrittäjät löytävät toisensa yhä useammin – yhteistyö säästää kuluja

Yhä useampi yksinyrittäjä etsii kumppania toimintaansa toisesta pienyrittäjästä. Yhdessä toimiminen säästää kustannuksia, mutta antaa myös tukea ideointiin. Viisi yrittäjää yhdessä tilassa on enemmän kuin osiensa summa.

talous
Nainen seisoo myymälässä hattu päässä
Anne Niskanen / Yle

Suomen Yrittäjien tietojen mukaan viime kymmenen vuoden aikana Suomeen on syntynyt noin 40 000 yksinyrittäjien yritystä. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen kertookin, että yksin yrittäminen on selvästi kasvanut.

– Muutos on silmiinpistävä suomalaisessa yrityskentässä. Harva yksinyrittäjä kuitenkaan toimii kokonaan yksin, vaan verkostossa kahden tai kolmen samanlaisen yrittäjän kanssa.

Yksinyrittäjien yhteistyö monipuolistaa ja virkistää liiketoimintaa sekä säästää kustannuksia, sanoo Mäkynen. Tämä on huomattu esimerkiksi Hämeenlinnassa.

Yhteistyössä modisti, jalkinemuotoilija, sisustussuunnittelija, vaatetusyrittäjä ja korujen tekijä

Hämeenlinnalainen modisti Laura Peltonen jakaa yhteisen työtilan neljän käsityöalan yrittäjän kanssa. Tila4 on tekijöilleen paitsi työhuone, myös pieni myymälä.

– Yksin liiketilan vuokraaminen on melko mahdotonta, mutta kustannukset jakamalla se onnistuu melko hyvin, kertoo Tila4:n yrittäjä Laura Peltonen.

Hattuja telineessä ja kangasmallitilkkuja seinällä
Pienessä tilassa mahtuu hyvin toimimaan viisikin yrittäjää sulassa sovussa.Anne Niskanen / Yle

Viiden yrittäjän yhteisö on tärkeä paikka etenkin yksinyrittäjälle. Tiimin kanssa voi keksiä uusia ideoita ja kehitellä myös toisten tuotteita.

– On tärkeää, että voit keskustella jonkun kanssa siitä työstä, mitä olet tekemässä. Saat toisen mielipiteen, vaikka se ei suoraan koskettaisikaan kaveria, eikä ole hänen erikoisalaansa. Toinen osaa ehkä kuitenkin ehdottaa sellaisia juttuja, joita ei välttämättä itse huomaa.

Peltonen kuvailee Tila4:n (siirryt toiseen palveluun) yrittäjiä sisarusyrittäjiksi. Yhteistyö toimii hyvin, koska yrittäjät ovat eri aloilta eivätkä kilpaile keskenään.

Pidä itsestäsi meteliä

Yksinyrittäjät markkinoivat itseään myös yhdessä. Enemmänkin pitäisi olla esillä ja osallistua erilaisiin tapahtumiin, mutta kun ei aina ehdi – näin kuvailee Tila4:n Laura Peltonen käsityöläisen arkea.

Verkostuminen on kuitenkin elintärkeää, jotta asiakkaat löytävät yrityksen ja sen tuotteet. Peltosen lähiverkon muodostavat Tila4:n yrittäjäkollegat ja muualta työelämästä tutut asiakkaat.

Puskaradio on edelleen aika hyvä väylä pienelle yrittäjälle.

Laura Peltonen

– Puskaradio on edelleen aika hyvä väylä pienelle yrittäjälle. Omien yrityskohtaisten netti-, Facebook- ja Instagram-sivujen lisäksi meillä on yhteiset Tila4-sivut (siirryt toiseen palveluun).

Sosiaalisen median lisäksi pienyrittäjän täytyy myös liikkua mahdollisten asiakkaiden parissa, kuten erilaisissa tapahtumissa. Positiivisella asenteella pärjää pitkälle, mutta itsestään pitää pitää meteliä.

– Yhä enemmän osallistumme yhdessä messuille ja tapahtumiin, kertoo Laura Peltonen.

Yrittäjät jakavat myös näyttelykulut, koska yksin osallistuminen on monesti liian kallista.