Kerro tärkeä koulumuistosi – Ruben Stiller: Tein kouluaikana kahta asiaa – nipotin ja juoksin pururataa

Toimittaja Ruben Stiller oli koulussa nipottaja, joka teki paljon työtä koulumenestyksensä eteen. Siitä on jäänyt varmuus, että tarvittaessa hän pystyy edelleen olemaan järjestelmällinen ja näkemään vaivaa – tosin tarvetta on ollut hänen mielestään harvoin. Stiller kysyy Ylen Koulukorjaamon videohaastattelussa, mitä vikaa on vanhanaikaisessa koulussa.

Koulukorjaamo
Ruben Stiller
Mitä muistoja urkuharmonin ääni tuo Ruben Stillerille? Katso video.

– Sitähän nyt ei kukaan voi uskoa, mutta minä todellakin nipotin koulussa, ja kun asuin maalla Nummella, urheilulla oli iso osa elämässä. Minä tein kahta asiaa: nipotin ja juoksin pururataa. Se oli siis äärimmäisen kunnollista elämää, Stiller muistelee.

Rima oli Stillerin mielestä korkeimmillaan kouluaikoina. Sen jälkeen hänen ei ole tarvinnut tehdä yhtä lujasti töitä. Yksi asia on kuitenkin kantanut aikuisuuteen asti.

– Minä, joka olen nykyään jonkinlainen huithapeli, pystyn tarvittaessa olemaan todella järjestelmällinen ja tekemään kovasti töitä. Se tieto on turvana minulle.

–Minä olin luokan pelle, jolla oli tarve olla esillä ihan hölmöyteen asti - kuten myöhemminkin - mutta olin erittäin kurinalainan myös.

Stiller nipotti, koska halusi isona lääkäriksi.

– Toinen tärkeä opetus oli se, että voin oppia myös asioita, joissa en ole erityisen hyvä, kuten matematiikkaa ja fysiikkaa. Kun näkee vaivaa ja tekee töitä, niin pystyy kaikenlaiseen.

Stilleristä ei tullut lääkäriä, vaan hän päätyi opiskelemaan valtiotieteelliseen tiedekuntaan.

– Olin lukiossa lupaava oppilas, joka eli suojattua elämää. Kun tulin kaupunkiin, maailmani romahti. Tajusin yliopistossa, että en olekaan niin fiksu kuin olin luullut.

Nykyisin Ruben Stillerillä on nipottamista tehokkaampi tapa oppia uutta ja hakea tietoa.

– Se on internetiäkin nopeampi. Ensin määrittelen, missä asiassa olen uskomattoman tyhmä. Minä olen monessa asiassa. Sitten menen vaikka täällä Yleisradiossa sen ihmisen luokse, joka tietää eniten asiasta. Minä kyselen aivan häpeilemättä! Se, että uskaltaa kysyä, on luultavasti perua kouluajoilta.

Vielä yhden tärkeän muiston Stiller nostaa esiin kouluajoilta: hyvän luokkahengen. Hän ihmettelee, miksi työelämässä on nykyisin unohdettu työilmapiirin merkitys.

– Koulun ulkopuolella tapahtui niin, että pääsin Nummen Hukkien jalkapallojoukkueeseen. Se on ollut elämäni merkittävimpiä asioita. Pääsin jengiin. Se että kuuluu johonkin yhteisöön, sillä on suuri merkitys.

Mitä sinä opit koulussa elämästä - ja itsestäsi? Jaa sinulle merkityksellinen koulumuisto Twitterissä tai Instagramissa tunnisteella #koulukorjaamo tai lomakkeella.

Kokoamme suomalaisten koulumuistoja Koulukorjaamon (siirryt toiseen palveluun) sivustolle. Koulukorjaamo seuraa kevään 2016 ajan verkossa ja A-studiossa, miten yhä yleistyvä yksilöllinen opetus suomalaiskouluissa onnistuu. Se seuraa yhtä vantaalaista alakoulun luokkaa ja yhtä lukion kurssia, jotka toteuttavat uusia oppimismalleja.

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Kerro meille koulumuistosi

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.